Puls

cvičení na oči, okohybné svaly, jak se vyhnout brýlím, trénujte zrak, mrkev,

Zveřejněno dne 4. 6. 2014
Rychlé pohyby očí
Lidské oko je velice složitý komplex a na jeho správnou funkci má vliv mnoho faktorů. Pokud nefunguje úplně podle našich představ, máme dvě možnosti - buď zajít k očnímu lékaři a následně do optiky a opatřit si slušivé brýle, nebo (pokud se samozřejmě jedná o vadu dioptrickou) vyhlásit horšícímu se zraku válku. Respektive předepsat mu tréninkový plán.

Proč? Protože abychom viděli pozorovaný předmět, musí se paprsky světla, odražené od onoho objektu, protnout na sítnici, kde se z něj stane elektrický impulz vedený očním nervem do mozku. Aby se ale předmětné paprsky skutečně na sítnici protnuly, musí se do hry zapojit tzv. ciliární sval, který ovlivňuje vyklenutí oční čočky a řídí zároveň i šest očních svalů zodpovědných za tvarování celé oční bulvy.

Krátkozrakost jako civilizační choroba
Pravěcí lovci toho moc nenačetli. Většinu svého aktivního života trávili lovem a stáří se buď nedožili (to když se z lovce stala oběť), nebo jej (v nadsázce řečeno) trávili malováním obrazů v jeskyních. Většinou tedy své oči používali k dívání se do dálky. Moderní doba s sebou nese spoustu pozitiv, ale pro naše oči moc dobrá není. Místo lovu sedíme u knih, případně počítačů, a naše okohybné svaly jsou nuceny ke zcela nefyziologické aktivitě (ne nadarmo se krátkozrakost často objevuje při nástupu do školy). Zůstávají v jakési křeči a oční bulva se protahuje. Vidíme tedy velmi dobře nablízko, ale při pokusu doostřit na vzdálené předměty se paprsky světla protnou ještě před dopadem na sítnici a my vidíme zamlženě, případně rozmazaně.

Jsou brýle jediné řešení?
Učíme se se zhoršujícím se viděním žít. Buď na něj rezignujeme a přátele na ulici poznáváme jen podle hlasu, nebo prostě nasadíme již zmíněné brýle. Ale tím svým okohybným svalům příliš nepomůžeme. A když už jsme u svalů - ty jdou přece trénovat, že? Když si dokážeme v posilovně vycvičit na břiše „pekáč buchet“, proč nenatrénovat i lepší zrak? Stejná myšlenka napadla už na konci 19. století i amerického lékaře Williama Batese, jenž vytvořil systém cviků, které při provádění bez brýlí okohybné svaly rozhýbou, posílí a dokážou celkem spolehlivě unavený zrak i vylepšit.

Jen jedna drobná rada - pokud máte méně než dvě dioptrie, zkuste po dobu cvičení brýle zcela odložit, pokud je vaše oční vada větší nebo bez brýlí nemůžete pracovat, odložte cvičení třeba na období dovolené. A ještě jedna věc - když se unavíte na aerobiku, bude vás druhý den „bolet celý člověk“, což zase až tak nevadí, u očí ale k „namožení“ docházet nemá. Pokud tedy bude cvičení příliš namáhavé nebo dokonce bolestivé, přerušte jej. Jestliže trpíte astigmatismem, šilháte, případně máte šedý či zelený zákal, konzultujte trénink s očním lékařem.

Palming
Uvolňuje oční svaly. Provádějte ho co nejčastěji, i jako relaxaci mezi ostatními cviky. Posaďte se ke stolu a rychle třete dlaně o sebe. Pak z nich vytvořte misky a pevně přiložte na zavřené oči tak, aby se prsty křížily na čele (levá ruka je vespod). Nesmí jimi pronikat světlo. Lokty opřete o stůl, váha hlavy spočívá v dlaních. Dýchejte zhluboka a uvolňujte svaly krku, obličeje a očí. Nakonec pomalu sundejte dlaně a otevřete oči.

Protažení krku
Posaďte se vzpřímeně, mírně zakloňte hlavu, s výdechem se zkuste pomalu levým uchem dotknout levého ramene (to se nezvedá) a očima se podívejte za sebe. S nádechem se vraťte zpět a opakujte na druhou stranu. Cvičte alespoň 3x.

Mrkání
Nejprve několikrát silně stiskněte víčka k sobě. Poté začněte uvolněně mrkat v rytmu dechu – např. na šest mrknutí nádech, na šest výdech. Cvičte alespoň minutu.

Skákavý pohled
Pro procvičení ciliárního svalu se snažte postupně zaostřovat na jednotlivé předměty ve vašem okolí. Na každém přitom spočiňte pohledem maximálně dvě vteřiny. Cvičte alespoň tři minuty.

Pumpování
Vyberte si vzdálený předmět na horizontu. Poté umístěte svůj ukazováček asi 15 cm před obličej. S nádechem pomalu zaostřujte na prst a s výdechem na vybraný předmět. Cvičte alespoň pět minut.

Crossing
Toto cvičení posiluje ciliární sval i vnější oční svaly. Natáhněte před sebe ruku se vztyčeným palcem. S nádechem palec pomalu přibližujte až ke kořeni nosu a při výdechu jej vracejte zpět. Přitom jej stále sledujte očima. Opakujte minimálně 5x.

Obálka
Podívejte se očima co nejdále doleva nahoru, hlava se nepohybuje. Nyní přesuňte pohled co nejdále doprava dolů, pak doprava nahoru a doleva dolů – jako byste očima opisovali poštovní obálku. Proveďte 3x a poté obraťte směr pohybu.

Hodiny
Zavřete oči a představte si, že máte před sebou obrovský ciferník hodin. Pomalu otáčejte očima tak, jako byste se vnitřním zrakem dívali na jednotlivé číslice – nejprve po směru (minimálně 3x) a poté proti směru hodinových ručiček.


Redakce
 Přidejte k článku první komentář >> 
cvičení na oči, okohybné svaly, jak se vyhnout brýlím, trénujte zrak, mrkev,
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Ladislav Fuks
Myši Natálie Mooshabrové - audiokniha
Radioservis
Temný až hororový příběh chudé vdovy Natálie Mooshabrové se odehrává ve fantastickém světě ovládaném diktátorem, ve světě, který spojuje technický pokrok s téměř středověkou realitou života. „A kdybyste měl, pane doktore, nějaké potíže, s důvěrou se na mě obraťte...“ měl doporučit Fuksovi jeho známý psychiatr po přečtení knihy. Román s prvky grotesky, hororu i fantastické pohádky. Na první pohled obyčejný příběh chudé stařeny skrývá atmosféru strachu pokřiveného života v odosobněném totalitním státě, román byl poprvé vydán v roce 1970. Kdo je paní Mooshabrová, chudá vdova po kočím z pivovaru, pronásledovaná strachem z „myší“ a ústrky svých dětí? Audiokniha je také vzpomínkou na letos zesnulého Jiřího Ornesta, vynikajícího herce a režiséra.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2017 Radek Holík
Google+