Lidé

Zveřejněno dne 25. 4. 2016
PŘEDSTAVUJEME: Robert Vojáček

Možná už jste zaregistrovali existenci služby skryté pod pojmem LidskáSíla.cz. V naprosto zjednodušené formě se dá popsat jako výpomoc s úklidem domácností. Celá věc je ale pochopitelně mnohem bohatší. Více nám k tomu řekl duchovní otec projektu Robert Vojáček.



Mohl byste se našim čtenářům na úvod především po profesní stránce představit?
Působím jako ředitel a spoluzakladatel LidskáSíla.cz. LidskáSíla.cz propojuje dámy na úklid se zákazníky a plánuje start dalších služeb. Vedl jsem růst startupu Liftago, který je dnes největším tržištěm taxi dopravy v Česku. Od svého nástupu do zaměstnání jsem však věděl, že se budu chtít v budoucnu postavit na vlastní nohy.
LidskáSíla.cz se nesnaží nikomu konkurovat, mění zážitek ze služby o 180 stupňů. Vše je jinak. Objednání je možné hned na další den, nabízíme pro zákazníky ty nejlepší služby. Neexistují žádné speciální podmínky. Dámy jsou vyškolené, pokud některá z nich onemocní, LidskáSíla.cz zajistí náhradu, vyřeší jakékoli další problémy. Platby mohou probíhat automaticky přes platební kartu a není třeba stále řešit zadávání online plateb. Žehlení, praní a mytí oken je bez zvláštních příplatků, člověk platí vždy jen za skutečný čas úklidu. Dámy jsou kvalitní a nikde jinde je zákazník nenajde. Zakladatelé je přiřazují podle lokality, tedy přijede ta dáma, která je nejblíže. Neopomínají se ani detaily. Za všechny jmenuji jeden výmluvný příklad. Klient najde po každém úklidu lísteček, kde je napsáno, jaké čisticí prostředky je potřeba dokoupit.

Do jaké míry můžeme název projektu LidskáSíla.cz chápat v širším slova smyslu? Vymezuje se nějak vůči moderní době závislé na technologiích?
Spíše vůči moderní době, kdy je s lidmi z nízkopříjmových skupin zacházeno neslušně, drze, bez úcty, jako s hadrem. Proto platíme skoro dvakrát více (110 Kč na hodinu) než ostatní úklidové firmy a máme kulturu založenou na volnosti a dobrém chování k dámám i zákazníkům.

Vzpomenete si na chvíli, kdy se zrodil nápad na službu, která lidem zjednodušeně řečeno pomůže s úklidem domácnosti?
Nápad s LidskouSílou.cz se zrodil, když přítelkyně Michaela Somolová (spoluzakladatelka a provozní ředitelka) odjela do USA. Byl jsem odkázán sám na sebe a po vyzkoušení několika dam na úklid a firem jsem si uvědomil, v jaké situaci v Česku jsme. Začal jsem uvažovat o LidskéSíle.cz. Michaela byla vždy velice manažersky a lidsky nadaná, takže jsem věděl, že se na to hned po jejím návratu vrhneme.

Jak dlouho už projekt funguje a co přesně je jeho cílem?
Služba funguje od června loňského roku a cílem LidskéSíly.cz je stát se platformou důvěry ve službách pro domácnost. Chceme změnit trh, ale nejen to. Do dvou let je cílem dosáhnout 100 tisíc hodin úklidu po celém Česku, společně s doplněním dalších služeb, které jsou v domácnostech žádány. 
U nás je obecně problém s kvalitou služeb od jednotlivců, počínaje dámami na úklid, řemeslníky, fitness trenéry a dalšími, a hlavně se zákaznickým servisem. Většina dam na úklid bere například hodinovou sazbu 65–85 korun a svou práci bohužel mnohdy kvůli pracovnímu prostředí a kultuře nemají rády. Velkou část z nich představují mladé ženy, které nemají v úklidu praxi ani školení, řada z nich je ze zahraničí a neumí česky. Samotné úklidové firmy mají pochmurné weby. Není jasné, kolik zaplatíte, kdy k vám člověk na úklid přijde, a nejsou příliš transparentní. Pokud si zákazník objedná službu od tradiční úklidové firmy, dost často jej čeká přednáška o tom, co pracovník uklidit nesmí, podpis smlouvy, poté komunikace s nepříjemnými lidmi, následná nespolehlivost a v delším horizontu i střídání dam. Jako zákazník člověk nemá šanci z internetu poznat, která úklidová firma je dobrá. To platí i v případě, kdy si lidé hledají dámu sami. LidskáSíla.cz tak neřeší pouze jeden problém, ale celou skupinu potíží.

Jsou v zahraničí podobné služby běžné?
V USA a Asii existují stovky úspěšných a dobrých úklidových agentur a některé z nich mají i moderní a technologický model jako my. Do východní Evropy tento trend teprve přichází, v Polsku je například úspěšný Hojo.pl.
My jsme ale přidali hodně vlastních procesů a dá se říct, že jsou vymyšleny „po česku“. Hodně sázíme na kvalitní výběr uchazečů, následné prověření a školení. Posledním střípkem, který výrazně přispívá k celkové kvalitě a fungování našeho modelu, jsou procesy fungující v terénu. Dámy se mohou spolehnout na podporu týmu. Mají vlastní asistenční operátorku a trenéra s dvacetiletou zkušeností, který je na mnoha úklidech přítomen. Velmi věříme také ve správnou komunikaci mezi dámou a zákazníkem. To zajišťuje náš kontrolní seznam úklidu „košilka“. Seznam obsahuje základní body běžného úklidu, extra služby a vlastní zhodnocení. Právě tato drobnost výrazně pomáhá zákazníkovi pochopit rozsah služby a důvody, proč úklid nemohl být proveden ještě lépe, například z jakých příčin nemohlo být vyluxováno. Mnoho zákazníků si až po přečtení vzkazů od dam na úklid uvědomí, že se na úklid vůbec nepřipravili.

Kolik zaměstnáváte v současné době pracovníků?
Je pravda, že když jsme začínali, byli jsme jen tři zakladatelé a dělali to vlastně z domova. S dámami na úklid jsme se pak scházeli různě po kavárnách. Teď už je z nás běžná firma, v současnosti nás tu sedí zhruba dvanáct, přičemž provoz má svého manažera, který vyvstal z původních zaměstnanců. Svého manažera teď dostane i sekce péče o zákazníky. Na začátku byl samozřejmě růst rychlý, i když stále je. Sami jsme na budoucí rozvoj zvědaví. Nevíme, kudy se na základě toho, co nyní zkoušíme, vydáme. Aktuálně jde třeba o Brno. Co se týče dam na úklid, tak to číslo stále roste. V Praze jich je asi sto šedesát a v Brně začínáme s dvaceti.

Hledáte stále nové zaměstnance, nebo máte aktuálně plno? Na jaká hlediska případně kladete největší důraz?
Jsme stále ve fázi růstu, a tudíž pořád hledáme nové tváře. Po dámách chceme stabilní výkon. Každá má v naší aplikaci uvedenu průměrnou kvalitu, důležitá je samozřejmě i spolehlivost a další věci. Pokud kvalita poklesne, dáma s námi už bohužel spolupracovat nemůže. 

Když je váš klient spokojený s jednou konkrétní dámou, existuje tedy možnost i do budoucna využívat právě její služby?
Zákazník, který si objedná pravidelný úklid, má neustále stejnou dámu, pokud nemění rozvrh. 

Mnoho čtenářů má určitě pochybnosti o tom, zda je správné k sobě do bytu pustit sice na první pohled solidní, ale přece jen cizí lidi. Co byste jim vzkázal, abyste je uklidnil?
Již 2200 lidí to s námi přežilo bez úhony, není se čeho bát. Tím, že dámám platíme 110 Kč na hodinu, tak do bytů posíláme ty nejlepší. Musím říct, že zákazníci jsou velmi loajální, což je další věc, která nás příjemně překvapila. Valná většina, přesněji 95 procent, u nás úklidy opakuje. Výborně se nám osvědčují například sestřičky, studentky či učitelky. Stále máme velký zájem. 

Plánujete v budoucnu svou působnost rozšířit i do dalších koutů České republiky?
Ano. Brno je pro nás důležitým milníkem. Zjistili jsme, jaké zákazníky máme a jak na ně v Praze (smích). A teď musíme svým způsobem zjistit, co na Moravě vůbec vytváříme za firmu. Moudřejší budeme do konce roku. Stále pevně věřím, že budeme platformou pro podobné služby, je jen otázkou kdy. Trh je daleko menší, lidé tu mají nižší příjmy. Je to otázka načasování a nyní zkoušíme, jestli je Česko už připraveno na tento typ služeb, nebo je to zatím jen pražská záležitost. Bereme to tak, že tento trh rozhodne o tom, zda půjdeme do dalších měst v Česku, nebo jestli naopak uděláme další službu. Stojíme přímo na pomezí tohoto rozhodnutí. Pokud se Brno nepovede dostatečně rozjet, LidskáSíla.cz se místo rozvoje úklidových služeb v Česku vrhne do dalšího segmentu. Kdybychom měli jít do trhu, který už tu existuje, pak by šlo o řemeslníky, péči o seniory a další podobná odvětví. 

Nikdy jsem nechtěl dělat něco malého a nedůležitého. Proto jsem čekal poměrně dlouho na start vlastního byznysu.

Na internetu se rozjelo hodnocení od zákazníků, ať už se jedná o knihu, řidiče, nebo uklízečku. Bohužel, jak už všichni ze zkušeností víme, ne vždycky jsou reference obrazem reality. Ale hlavním problémem je, že někdo lidem musel to případné špatné hodnocení udělit. Takže jsme si zvykli úplně v pohodě na systém, kde velká část zákazníků má ze služby špatný zážitek. Elektrikář zničí elektřinu v celém bytě, uklízečka krade, malíř zkazí celý pokoj. Systémy spoléhající na hodnocení od zákazníků jsou prostě na nic pro služby, kde je potřebná důvěra, a proto se logicky spoléháme více na doporučení od přátel. 

Na internetu chybí platforma důvěry, prostředník, kterému můžete opravdu věřit. My chceme být takovou platformou důvěry pro všechny služby. U nás máte jistotu, že člověk, kterého vám posíláme, u nás prošel procesem kontroly – školením, testem nebo jiným ověřením. Až se nám toto podaří, budeme největší server služeb v ČR, a doufám, že půjdeme i do ciziny. 

Je třeba si také uvědomit sociální rozměr. LidskáSíla.cz v dnešní hrozné době představuje po stránce zaměstnání splněný sen pro nižší střední třídu. Můžete si navolit rozvrh, kdy pracujete, firma se o vás stará, bere vás jako člověka (ne jako robota za 65 Kč) a jste dobře placeni. Očekáváme, že do dvou let u nás bude pracovat kolem 2000 lidí. A co teprve do deseti let!

Startup LidskáSíla.cz
, poskytující úklidové služby v domácnosti, rozjeli v červnu loňského roku zpovídaný Robert Vojáček, jeho partnerka Michaela Somolová a Šimon Podlipský, který má na starosti technickou stránku. Firma si brzy získala pozornost investorů. Hodnota projektu s dvěma investorskými subjekty v zádech se odhaduje na 80 milionů korun. LidskáSíla.cz nyní vstoupila do Brna.

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 04/16
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Duong Nguyen Jirásková
Banánové dítě
BizBooks
Jsem banánové dítě – zvenku žlutá, uvnitř spíše bílá. Na svůj žluto-bílý svět se snažím dívat s nadhledem a psát o něm lehkým perem. Politicky nekorektní (sebe)ironie, švejkovský humor, nadsázka, prořízlá huba, která by ve Vietnamu byla okamžitě zalepena izolepou – to vše tvoří moji osobnost a knihu. Ta obsahuje dvacet příběhů z mého života. K některým zásadním událostem přidal svůj pohled na věc můj český muž.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2017 Radek Holík
Google+