Knihy

Zveřejněno dne 24. 3. 2021
Dějiny s videoherní ságou
Videoherní série Assassin’s Creed (AC) od francouzských Ubisoft games poutá hráče k obrazovkám již od roku 2007. Za tu dobu jim dala možnost navštívit řadu historických epoch a stát se součástí tehdejších událostí. Tvůrce z Ubisoftu napadlo využít nabytých vědomostí o dějinách a vydali ojedinělou publikaci nazvanou Assassin’s Creed: 2500 let historie.



Kniha má sice na přebalu dva autory – Aymara Araizu a Victora Barraggiona –, avšak na jejím vzniku se podílely desítky dalších a více než čtyřicet z nich byli historikové spojení s dějepisným časopisem Historia.

Opravdu se nejedná o běžnou publikaci propagující počítačovou hru. AC: 2500 let historie je spíše kompilací populárně-naučných článků od badatelů, kteří čtenáře seznámí se šesti epochami, jež se staly dějišti různých dílů AC her – od starověkého Řecka v době soupeření Athén a Sparty po viktoriánský Londýn. Milovníky série AC může zamrzet nepřítomnost období 3. křížové výpravy, války za nezávislost USA či Anglie sužované nájezdy Vikingů z posledního dílu. Náplastí jim však budou texty o jiných atraktivních epochách, nádherně graficky zpracované.

I když se kapitoly v knize velmi liší, obecně jsou všechny pozoruhodné a své si v nich najde jak laik zajímající se o dějiny jen zběžně, tak erudovaný čtenář. Články kombinují notoricky známé informace s méně rozšířenými poznatky a nebojí se ani dobové terminologie. Je zjevné, že je psali vědci, a někteří z nich se ani neobtěžovali vysvětlit méně známé pojmy. Pokud například nevíte, co je eugenika, budete muset věnovat čas hledání. Ačkoliv by téma videoher mohlo v někom vzbudit dojem, že se jedná o knihu pro děti, opak je pravdou. Nejednou jsou rozebírána i dospělá témata spojená se sexualitou či násilím, nikdy však vulgární či přehnaně popisnou formou.

Čtivé kapitoly doplňují líbivé ilustrace, obvykle malby z concept artů, občas i počítačová grafika. Ať už však přestavují mapu renesanční Itálie, výbavu egyptských bojovníků, typy pirátských lodí či významné osobnosti, vždy jsou přehledné a podněcují chuť k dalšímu čtení a nasávání vědomostí.

Drobnou vadou na kráse knihy jsou sporadické překlepy. Někdy jsou úsměvné, například: „Rozvoj hromadné opravy umožňuje každodenní dojíždění za prací.“ (s. 372), jindy zapříčiní faktickou chybu, což je u prací psaných vědci problematické (na straně 100 si tak přečteme, že Ptolemaios roku 323 př. n. l. dal pohřbít Alexandra Velikého a roku 205 př. n. l. byl prohlášen egyptským králem).

Pro příznivce počítačových her i dějin je AC: 2500 let historie výtečnou knihou. Ocení ji i milovníci jen jedné z těchto dvou kratochvílí. Chcete-li v puberťákovi zírajícím více na monitor než do knih probudit zájem o dějiny, jen stěží najdete lepší publikaci.

Radovan Kolbaba
Článek otištěn v Kult 03/21
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Activity Knock Out
Piatnik
Kdo je jazykově obratný a má kombinační schopnosti? Hozené kostky určují písmena, ze kterých musí váš tým sestavit pojmy. Ty pak musí tým protihráčů slovy popsat a uhodnout! Výzva: čas, který potřebuje tým k vytvoření pojmů má protihráč k dispozici k hádání. Pokuste se společně, za pomoci kombinačních dovedností, soustředění a malé dávky štěstí, vysvětlit a uhodnout hledané pojmy.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2021 Radek Holík
Google+