Zveřejněno dne 21. 7. 2019
RECENZE: Ničivá síla nevyřčených slov
Její knihy dosahují výjimečně dobrých prodejů, stihla už obdržet několik literárních cen. Pravidelně se s ní můžete setkat na besedách. Řeč není o nikom jiném než o patrně nejoblíbenější české autorce současnosti Aleně Mornštajnové.

Rodačka z Valašského Meziříčí dosud vydala tři romány a jednu dětskou knihu. Po prvotině Slepá mapa následoval Hotýlek a veleúspěšná Hana, která se dosud objevuje na předních příčkách všech možných žebříčků. Od jejího vydání už však uplynuly dva roky a čtenáři žádají novou knihu. Jejich přání bylo letos vyslyšeno a v dubnu vyšel Aleně Mornštajnové čtvrtý román s názvem Tiché roky. Jak se bude čtenářům líbit? Očekávání jsou vysoká. A nutno uznat, že pravděpodobně nebudou zklamána.

Tiché roky jsou, jak jsme u autorky zvyklí, příběhem o obyčejných lidech v neobyčejných situacích. V tomto případě mladá žena Bohdana objevuje důvod, proč ji její babička na smrtelné posteli oslovila jiným ženským jménem. Despotický otec, se kterým ji pojí velmi komplikovaný vztah, ani laskavá, ale neprůbojná macecha jí odpovědi dát nemohou. Než je nalezne (a nalezne je skutečně?), musí v celých souvislostech poznat nejen sama sebe, ale především svého otce, jehož život poznamenaly nevyřčené skutečnosti, stojící v pozadí jeho zdánlivého sobectví a neprostupnosti. Jen tak je pro ně oba možné dojít smíření.

Román není příliš rozsáhlý, přesto se vyznačuje bohatostí a mnohovrstevnatostí. Paralelně sledujeme myšlenkové pochody hlavní hrdinky Bohdany (v kapitolách nazvaných Dcera) a jejího otce Svatopluka (v kapitolách nazvaných prostě Otec). Zajímavým a plně funkčním formálním faktem je, že vyprávění obou aktérů na sebe plynule navazují stejnou poslední větou jednoho a první větou druhého. Takový prostředek zcela účelně vyvolává dojem, že od sebe oba osudy nelze s jistotou oddělit, že se navzájem ovlivňují.

Dalším prvek, kterým je autorka mezi čtenáři známá, představuje poctivě vykreslená psychologie postav. Na začátku bývají její hlavní hrdinové velmi neoblíbení, ale jak se příběh odvíjí dál a dál, vnitřní svět postavy začíná odkrývat další hlubiny a motivace, až se čtenář nakonec s osobou plně ztotožní, anebo k ní pocítí alespoň větší empatii. Tento princip je zachován i v Tichých rocích.

Záměrem Aleny Mornštajnové nebylo napsat román, který by předčil předchozí Hanu. Ostatně není ani fér to od ní požadovat. Záměrem bylo ukázat, kolik zbytečných nedorozumění a z nich plynoucích ran a bolestí dokáže vyřešit a uzdravit pouhá otevřená komunikace. Pamatujme na to i mimo literární svět. Síla Tichých roků totiž spočívá hlavně v tom, že jsou nastaveným zrcadlem, v němž se odráží naše vlastní selhání. Jsou v určitém smyslu příběhem každého z nás.

Tiché roky
Alena Mornštajnová
Host, 2019

Článek otištěn v Kult 07/19

Jiří Fuchs
V myšlenkovém světě Tomáše Halíka. Od modernismu k neomarxismu
Academia Bohemica
Od sametové revoluce je Tomáš Halík stálicí naší veřejné scény. Muž mnoha profesí a zájmů, plodný autor; téměř barokně-renesanční osobnost. Pro mnohé autorita ve věcech křesťanského života. Donedávna měl obdiv široké veřejnosti. Dnes se, aspoň u nás karta trochu obrací. Tato kniha chce ukázat, že přitom nemusí jít jen o hru osudu a vrtkavost lidské přízně. Odhaluje, že stupňující se radikalita Halíkova politického aktivismu i jeho experimenty v životě víry vyplývají z myšlenkového rámce, v němž Halík nahlíží svět. Předložený text tedy nabízí čtenáři jasnější představu o tom, jak silně se filosofické přesvědčení promítá do praktických oblastí života.