Zveřejněno dne 7. 4. 2019
RECENZE: Masaryk, jak ho neznáte
Spisovatel a novinář Pavel Kosatík se ve své nejnovější knize znovu vrací k osobnosti 1. československého prezidenta. Po předchozí publikaci sta nejznámějších Masarykových výroků i s komentářem přichází s ještě plastičtějším obrazem tohoto pozoruhodného muže.

Obě knihy mají společné, že se Masaryka snaží očistit od patetického nánosu, jenž se kolem něj po řadu desetiletí soustředil.

Že se jedná o netradiční životopis, napovídají už desky knihy (vyvedené v národních barvách červené, modré a bílé), neobvykle plné škrtanců v názvu i anotaci. Čtenář tak na první pohled zjišťuje, že prezident bude vykreslen jinak, než je zvyklý. Jako jiný TGM.

Autor prochází všemi oblastmi Masarykova života. Dočká se i ten, koho nejvíce lákají nejznámější kauzy - hilsneriáda, spor o Rukopisy, Masarykův vztah k církvi nebo milostný život. Zklamáno však bude jeho případné očekávání informací bulvárního typu.

Velkou Kosatíkovou devízou je jazyk a schopnost zpřístupnit náročný text bez zavádějícího zjednodušování. Kniha, která by snad mohla odradit svou objemností, proto sází na čtivost a přitažlivost už od první stránky. Spíše než historickým exkurzem je fundovanou úvahou. Ilustrace Alexeje Klyuykova, připomínající dobové karikatury, navíc dokládají, že se zde najde místo také pro humor.

Kosatíkovy publikace obecně jsou určeny čtenářům, kteří se nebojí uvažovat odlišně od mainstreamu a hledat v po léta stejných myšlenkových dogmatech nové souvislosti. Jiný TGM pokračuje v linii životopisů osobností, kolem nichž se postupně vytvořila jakási aura výjimečnosti (Čáslavská, Zátopek, chystaný Havel). Pomozme šíření jejich lidského a nezidealizovaného obrazu alespoň čtením těchto knih.

Jiný TGM
Pavel Kosatík
Paseka, 2018

Článek otištěn v Kult 04/19

Jordan B. Peterson
12 pravidel pro život. Protilátka proti chaosu
Co by měl znát každý člověk v moderním světě? ptá se renomovaný psycholog Jordan B. Peterson a jeho odpověď v sobě jedinečně propojuje odvěké pravdy a ohromující objevy nejsoučasnějšího vědeckého výzkumu. Dokáže být vtipný, překvapivý a vždy objevný. Vysvětluje nám, proč nebránit dětem v nebezpečných kouscích na skateboardu, jak hrozný osud čeká člověka, který příliš rychle kritizuje, je pomstychtivý, nenávistný a arogantní; a proč bychom měli pohladit každou kočku, kterou potkáme na ulici. Peterson rozebírá (sebe)kázeň a svobodu, dobrodružství a zodpovědnost, smysl života i víru v Boha; dospívá k 12 navenek jednoduchým poučkám, za nimiž se skrývají hluboké poznatky a dalekosáhlá poučení o tom, jak vést správný život. Rozbíjí otřepané poučky týkající se vědy, víry a lidské přirozenosti a proměňuje a povznáší mysl i ducha svých čtenářů.