Zveřejněno dne 18. 6. 2018
RECENZE: Malé velké dějiny
Zavedený český spisovatel a nakladatel Jiří Padevět přichází po sérii úspěšných místopisných knih s nečekaným počinem. Historické tematice zůstal věrný, ovšem nepojal ji tak, jak jsme u něj v posledních letech zvyklí, tedy jako průvodce po tragických událostech spjatých především s protektorátní Prahou. Vydal tenoučkou knížku nazvanou poeticky Ostny a oprátky, sestávající z mikropříběhů a autentických novinových článků, které bezděky spoluvytvářely dějiny.

V každém ze 75 příběhů vystupuje některá z všeobecně známých i méně "proslulých" osobností, jiným autor ponechal pouze křestní jména. Postavy se nacházejí v na první pohled obyčejných situacích - jedna si čistí boty, druhá jede vlakem, další čte noviny. Na tom nic zvláštního není. Hodnotu taková situace získává v okamžiku, kdy čtenář zjistí, v jakém se nacházejí kontextu a jaké byly jejich další nebo předchozí osudy. Tím se z malého příběhu stávají dějiny.

Ač je kniha velmi útlá, paradoxně ji nelze zařadit mezi tzv. jednohubky. Nedá se přečíst během jednoho odpoledne, je potřeba nechat ji v sobě více rezonovat. Neobsahuje žádné obrazové prvky, vyjma umělecky upravené fotografie na obálce a zvětšených a tučně zvýrazněných prvních slov každého mikropříběhu (provokují fantazii samy o sobě). Všechny naznačené situace vyvstávají před čtenářem pouze pomocí slova, a to velmi úsporného, ne však jednoduchého. Navzdory reportážní a epizodické povaze knihy nechybí textu čtivost, umocněná skvělými pointami. Citace z dobových novin, umístěné po stranách každého listu knihy, se samotným příběhem primárně nesouvisejí, spíše pomáhají dokreslit celkovou atmosféru.

Podobná forma vyprávění je v českém prostředí unikátní. Už proto Padevětova nová kniha rozhodně stojí za povšimnutí.

Ostny a oprátky
Jiří Padevět
Host 2018

Petr Klíma
Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny
SmartPress
Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji. Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit? Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných „zelených bílkovin“ (saláty a pomazánky – klíčené luštěniny – polévky – hlavní jídla – laskominy a sladká jídla).