Zveřejněno dne 12. 6. 2018
RECENZE: Četba před spaním
Nový román Petry Soukupové Nejlepší pro všechny je o střetu tří generací, ke kterému dochází na pozadí složitých rodinných vztahů mezi desetiletým Viktorem, jeho matkou Hanou a babičkou Evou. A co dál?

Role odpočinkové literatury je nezanedbatelná. Pro mnohé je radostí sáhnout před spaním po knize, která vás vtáhne do světa mladého a všemi těmi "onlajnovkami" a xboxy "zkaženého" chlapce. Ještě k tomu když se do ní vejde i milostná epizoda stoupající herecké star Hanky a vesnický svět stálých hodnot a zásad babičky Evy. Čtenář se vymaní z pragmatického uvažování a žití, přestane závodit s časem, který mu byl vyměřen, a propadne se do knihy.

Je v tom velký kus svobody, ale také rána. Pokud se totiž čtenář propadne do Nejlepší pro všechny, dopadne pěkně rychle a přímo na nos. Pod povrchem díla, pod hádkami, sobectvím, naivitou, ale i dobrotou jeho postav, kvete totiž betonová zahrada. Čtenář nemůže sáhnout za text nebo si v něm utrhnout jablko, aby se o světě a sobě samém něco dozvěděl, aby uviděl "novýma" očima. Tím spíš, když od něj není vyžadována sebemenší čtenářská aktivita, vše je mu předžvýkáno, vysvětleno a dořečeno. A tak je tomu i na konci knihy, nemůžete ji odložit a cítit se znepokojeně a dumat, jak to asi všechno dopadlo, vypravěč/hrdina vám to poví.
Ano, takové Ulice a Ordinace jsou potřeba, i na papíře, tím líp. Jen je třeba se v té odpočinkové četbě neztratit a umět ji oddělit od esteticky a umělecky hodnotnějších děl, která se dotýkají věcí podstatnějších a bytostně důležitějších. Že to není jednoduché, dokazuje i letošní Magnesia Litera.

Petra Soukupová: Nejlepší pro všechny
Host 2017

Článek otištěn v Kult 06/18

Lukáš Hejlík
365 - Gastromapa Lukáše Hejlíka
Došel karamel
Herec Lukáš Hejlík se věnuje blogu Gastromapy už 6 let! Objíždí české luhy a moravské háje a každý den přináší jeden tip na místo, kde se lidé můžou dobře najíst, napít, dát si skvělou kávu nebo něco sladkého. Za ty roky projedl přes milion a půl, navštívil skoro půl druhého tisíce podniků, a tak bylo na čase to posunout dál. Nejdřív vznikla appka a teď i knížka Gastromapy. Jmenuje se 365 - Gastromapa Lukáše Hejlíka, a to hned z několika důvodů – dělal ji 365 dní, má 365 stran, ale především přináší 365 tipů. Kniha má 31 kapitol, jedna vás vezme s sebou na výlet po Česku, další vás zavede na přísnou snídani, na rychlý oběd, na jídlo z foodtrucku nebo za tím největším zážitkem! Ukáže vám místa, kde byste rozhodně žádný skvělý podnik nečekali. Nebo vás nechá proletět se po těch nejlepších kuchyních světa.