Zveřejněno dne 12. 6. 2018
RECENZE: Četba před spaním
Nový román Petry Soukupové Nejlepší pro všechny je o střetu tří generací, ke kterému dochází na pozadí složitých rodinných vztahů mezi desetiletým Viktorem, jeho matkou Hanou a babičkou Evou. A co dál?

Role odpočinkové literatury je nezanedbatelná. Pro mnohé je radostí sáhnout před spaním po knize, která vás vtáhne do světa mladého a všemi těmi "onlajnovkami" a xboxy "zkaženého" chlapce. Ještě k tomu když se do ní vejde i milostná epizoda stoupající herecké star Hanky a vesnický svět stálých hodnot a zásad babičky Evy. Čtenář se vymaní z pragmatického uvažování a žití, přestane závodit s časem, který mu byl vyměřen, a propadne se do knihy.

Je v tom velký kus svobody, ale také rána. Pokud se totiž čtenář propadne do Nejlepší pro všechny, dopadne pěkně rychle a přímo na nos. Pod povrchem díla, pod hádkami, sobectvím, naivitou, ale i dobrotou jeho postav, kvete totiž betonová zahrada. Čtenář nemůže sáhnout za text nebo si v něm utrhnout jablko, aby se o světě a sobě samém něco dozvěděl, aby uviděl "novýma" očima. Tím spíš, když od něj není vyžadována sebemenší čtenářská aktivita, vše je mu předžvýkáno, vysvětleno a dořečeno. A tak je tomu i na konci knihy, nemůžete ji odložit a cítit se znepokojeně a dumat, jak to asi všechno dopadlo, vypravěč/hrdina vám to poví.
Ano, takové Ulice a Ordinace jsou potřeba, i na papíře, tím líp. Jen je třeba se v té odpočinkové četbě neztratit a umět ji oddělit od esteticky a umělecky hodnotnějších děl, která se dotýkají věcí podstatnějších a bytostně důležitějších. Že to není jednoduché, dokazuje i letošní Magnesia Litera.

Petra Soukupová: Nejlepší pro všechny
Host 2017

Článek otištěn v Kult 06/18

Vojtěch Matocha
Prašina
Paseka
Prašina je tajuplné místo, temný ostrov uprostřed zářící Prahy. Nikdo neví proč, ale na Prašině nefunguje elektřina. Lampy tu nesvítí, tramvaje nejezdí, rádio nehraje, mobil je bez signálu. A v téhle strašidelné čtvrti pátrá Jirka se svými kamarády Tondou a En po dávném tajemství, které by mohlo změnit svět. Jejich dobrodružství je o to nebezpečnější, že při tom musejí čelit partě všeho schopných dospělých chlapů, kteří mají stejný cíl. Foglarovsky laděný a mimořádně napínavý příběh doplňují ilustrace, které čtenáře vezmou přímo do nitra Prašiny.