Zveřejněno dne 15. 5. 2018
RECENZE: O Tuláčkovi a Kláře
V nakladatelství Protimluv vyšla pohádková kniha Tuláček a Klára, která se za poslední dvě desetiletí stala na Slovensku jednou z nejoblíbenějších knih pro děti. Sedm příběhů o zatoulaném psu Tuláčkovi a jeho kamarádce Kláře z pera básníka Erika Jakuba Grocha přeložila do češtiny Ivetta Ellerová a krásné ilustrace, které i nejednoho dospělého upomenou na dětská léta, k ní vytvořil Zdeněk Janošec Benda.

Tuláček potká Kláru zrovna ve chvíli, kdy ona píše do trávy své jméno, a vydávají se spolu na pouť životem, na které Tuláček poznává, co je na světě důležité a co už méně. Zjišťuje, že domov není jen místo, kde se spí a jí, ale „šťastné místo“, odkud může kdykoli odejít, aniž by se za ním zavřely dveře. V dalších příhodách Tuláček zjišťuje, že není třeba závodit s časem, hnát se za slávou anebo usilovat o společenské postavení, aby plnohodnotně naplnil svůj život. K tomu přeci stačí jen láska a tolerance, které k dětem promlouvají ze všech příběhů slovy plnými kouzel a poezie: „‚Viděl jsem i Něco, co není vidět,‘ řekl Tuláček. ‚Všechno na zemi ohýbá.‘ ‚Vítr,‘ řekla Klára. ‚Možná vítr,‘ řekl Tuláček. ‚Ale není vidět.‘ “

Tuláček a Klára přesvědčují, že i dětská literatura se dá dělat kvalitně a že je stejně důležitá jako ta pro dospělé. Je radostné, že v době, kdy se sází spíše na efektivní barvitost slov než na jejich váhu, vychází tato skromná, útlá kniha, která dokáže dětem říci a napovědět o světě víc než jen to, že auto dělá brm brm a kráva bú (s nadsázkou řečeno). Je radostné, že pokud budete hledat hodnotnou četbu pro děti, můžete vedle osvědčené Němcové s jistotou sáhnout i po Tuláčkovi a Kláře.

Erik Jakub Groch: Tuláček a Klára
Protimluv 2017

Článek otištěn v Kult 05/18

Jan Sojka
Učitel je ve třídě sám
Artes Liberales
Próza Učitel je ve třídě sám nepřináší zážitky ze školních lavic, jak bychom se mohli domnívat, nahlíží naopak na středoškolský svět z opačné strany: čtenáři se dostane jedinečná příležitost vidět vše očima učitele, a to od žáků přes kolegy a nadřízené až k zakořeněné byrokracii a nesmyslnosti mnohých inovací. Tato ojedinělá kniha odvážně (mnohdy s jiskřivým humorem) pootevírá dvířka do zákulisí, kam se žák ani rodič běžně nedostanou.