Zveřejněno dne 15. 5. 2018
RECENZE: O Tuláčkovi a Kláře
V nakladatelství Protimluv vyšla pohádková kniha Tuláček a Klára, která se za poslední dvě desetiletí stala na Slovensku jednou z nejoblíbenějších knih pro děti. Sedm příběhů o zatoulaném psu Tuláčkovi a jeho kamarádce Kláře z pera básníka Erika Jakuba Grocha přeložila do češtiny Ivetta Ellerová a krásné ilustrace, které i nejednoho dospělého upomenou na dětská léta, k ní vytvořil Zdeněk Janošec Benda.

Tuláček potká Kláru zrovna ve chvíli, kdy ona píše do trávy své jméno, a vydávají se spolu na pouť životem, na které Tuláček poznává, co je na světě důležité a co už méně. Zjišťuje, že domov není jen místo, kde se spí a jí, ale „šťastné místo“, odkud může kdykoli odejít, aniž by se za ním zavřely dveře. V dalších příhodách Tuláček zjišťuje, že není třeba závodit s časem, hnát se za slávou anebo usilovat o společenské postavení, aby plnohodnotně naplnil svůj život. K tomu přeci stačí jen láska a tolerance, které k dětem promlouvají ze všech příběhů slovy plnými kouzel a poezie: „‚Viděl jsem i Něco, co není vidět,‘ řekl Tuláček. ‚Všechno na zemi ohýbá.‘ ‚Vítr,‘ řekla Klára. ‚Možná vítr,‘ řekl Tuláček. ‚Ale není vidět.‘ “

Tuláček a Klára přesvědčují, že i dětská literatura se dá dělat kvalitně a že je stejně důležitá jako ta pro dospělé. Je radostné, že v době, kdy se sází spíše na efektivní barvitost slov než na jejich váhu, vychází tato skromná, útlá kniha, která dokáže dětem říci a napovědět o světě víc než jen to, že auto dělá brm brm a kráva bú (s nadsázkou řečeno). Je radostné, že pokud budete hledat hodnotnou četbu pro děti, můžete vedle osvědčené Němcové s jistotou sáhnout i po Tuláčkovi a Kláře.

Erik Jakub Groch: Tuláček a Klára
Protimluv 2017

Článek otištěn v Kult 05/18

Peter May
Ochráním tě
Host
Manželé Niamh a Ruairidh Macfarlaneovi vlastní hebridskou luxusní oděvní značku Ranish Tweed. Když se společně vypraví na služební cestu do Paříže, Niamh se nečekaně dozví o manželově poměru s ruskou módní návrhářkou a vzápětí se stane svědkem toho, jak Ruairidh i s milenkou zahyne při výbuchu bomby. Zatímco se pařížští policisté i jejich skotští kolegové pouštějí do vyšetřování, Niamh se v žalu vrací domů na ostrov Lewis. Začne se probírat vzpomínkami na svůj život s Ruairidhem a zoufale se snaží odhalit, kdo by proti jejímu manželovi mohl něco mít. Hlavní podezřelé se na ostrov Lewis vydává sledovat detektivní vyšetřovatelka Sylvia Braqueová. Jedna žena se zaobírá minulostí, druhá je ponořena do vyšetřování. Obě se však postupně přibližují k nepříteli s vražednými úmysly.