Zveřejněno dne 17. 4. 2018
RECENZE: Jak se bránit nepravdám
Poslední desítky let jsme díky dostupnému internetu doslova zavaleni informacemi. Že ne všechny jsou pravdivé, učíme děti už na základních školách. Jak ale takovou nedůvěryhodnou zprávu poznat? A jde to vůbec?

Petra Vejvodová a Miloš Gregor z projektu Zvol si info se domnívají, že ano. Jako doplněk ke svým přednáškám o mediální gramotnosti, se kterými už téměř dva roky objíždějí střední školy po celé republice, vydali počátkem roku publikaci s trefným názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Aby také nebyla nejlepší, když je v českém prostředí dosud jediná...
Kniha o 142 stranách a šesti kapitolách stručně popisuje mimo jiné historii propagandy, specifika současné doby, jakým způsobem šíření dezinformací funguje, slavné kauzy typu modrá velryba nebo návody, jak se jako společnost i jako jednotlivec nepravdám bránit. Vedle toho se věnuje vysvětlování důležitých pojmů, se kterými se v médiích běžně setkáváme, ale mnohdy je neužíváme ve správném kontextu (hoax, fake news, fáma, manipulace a další).
Zkušený uživatel zde mnoho nových poznatků nezíská. Dávno už totiž ví, z jakých webů čerpat a kde tvrzení ověřovat. Tápajícího ovšem kniha může dobře navigovat. Schválně, napadlo vás někdy, že dávat pravdu doprostřed dvou protichůdných tvrzení není vůbec legitimní způsob jejího hledání? V knize vám objasní proč.
Žádná učebnice na světě vám nezaručí, že po jejím prostudování už nikdy žádným dezinformacím nepodlehnete. Tato se pouze snaží nabízet užitečné nástroje, jak podezřelé zprávy co nejlépe rozpoznat. A i přes drobné nedostatky (někdy přílišné zestručnění a zjednodušení) se jí to daří.

Článek otištěn v Kult 04/18

Gabriela Koukalová
Jiná Gabriela Koukalová
Petr Koukal
Zažila slávu, úspěchy, medaile. Ale taky spoustu okamžiků, o kterých dosud nikomu neřekla. O některých proto, že se bála, o dalších proto, že se styděla. Teď je Gabriela Koukalová poprvé odhaluje ve své biografii. Kniha je psaná autenticky v první osobě a odhaluje zákulisí tréninkové dřiny, nejdůležitějších závodů i mysli vrcholové sportovkyně v těch nejvypjatějších momentech. Gabriela jde ve svých pocitech na dřeň. Popisuje nejen velké výhry, ale i to, co se skrývá za nimi. Třeba desítky probrečených nocí, spory s rodiči a trenéry, ne vždy ideální atmosféra v týmu nebo těžká nemoc, kterou před světem dlouho tajila… Součástí knihy jsou i dosud nezveřejněné fotografie.