Zveřejněno dne 17. 4. 2018
RECENZE: Jak se bránit nepravdám
Poslední desítky let jsme díky dostupnému internetu doslova zavaleni informacemi. Že ne všechny jsou pravdivé, učíme děti už na základních školách. Jak ale takovou nedůvěryhodnou zprávu poznat? A jde to vůbec?

Petra Vejvodová a Miloš Gregor z projektu Zvol si info se domnívají, že ano. Jako doplněk ke svým přednáškám o mediální gramotnosti, se kterými už téměř dva roky objíždějí střední školy po celé republice, vydali počátkem roku publikaci s trefným názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Aby také nebyla nejlepší, když je v českém prostředí dosud jediná...
Kniha o 142 stranách a šesti kapitolách stručně popisuje mimo jiné historii propagandy, specifika současné doby, jakým způsobem šíření dezinformací funguje, slavné kauzy typu modrá velryba nebo návody, jak se jako společnost i jako jednotlivec nepravdám bránit. Vedle toho se věnuje vysvětlování důležitých pojmů, se kterými se v médiích běžně setkáváme, ale mnohdy je neužíváme ve správném kontextu (hoax, fake news, fáma, manipulace a další).
Zkušený uživatel zde mnoho nových poznatků nezíská. Dávno už totiž ví, z jakých webů čerpat a kde tvrzení ověřovat. Tápajícího ovšem kniha může dobře navigovat. Schválně, napadlo vás někdy, že dávat pravdu doprostřed dvou protichůdných tvrzení není vůbec legitimní způsob jejího hledání? V knize vám objasní proč.
Žádná učebnice na světě vám nezaručí, že po jejím prostudování už nikdy žádným dezinformacím nepodlehnete. Tato se pouze snaží nabízet užitečné nástroje, jak podezřelé zprávy co nejlépe rozpoznat. A i přes drobné nedostatky (někdy přílišné zestručnění a zjednodušení) se jí to daří.

Článek otištěn v Kult 04/18

Alena Ježková
Staré pověsti české a moravské
Tichá srdce
Moderní převyprávění Jiráskových pověstí z pera oblíbené autorky pro děti a mládež. Napínavé příběhy psané živým jazykem od svého prvního vydání v roce 2005 zasáhly tisíce školních děti a oprávněně náleží mezi stálice školní četby. Kniha navíc obsahuje krátké naučné texty, které čtenáře uvádějí do reálií doby, v níž se jednotlivé příběhy odehrávají. Nové vydání výtvarně doprovodil Lubomír Kupčík, renomovaný autor populárně naučných a fantasy ilustrací.