Zveřejněno dne 10. 3. 2018
RECENZE: Básně neúprosné jako rozjetá parní lokomotiva
Dny ze dna. Nová sbírka básní Pavla Rajchmana je hudbou, sněním a hrou. Především ale člověka napomíná, že poezie je vedle všemožných vah a kalkulaček také podstatným způsobem, jak si svět potěžkat, utkat se s ním a snad mu i porozumět.

„Buch dluh bůh dluh,“ řítí se v neúprosném rytmu Rajchmanova poezie jako supící lokomotiva. Není divu, že autora přepadávají tak rytmicky a zvukově půvabné verše, když celé dny projezdí jako strojvůdce měřicí drezíny. Ovšem zvuková síla básní se v celkem pěti oddílech ani zdaleka nepodobá radostnému pískotu v jarní krajině. Časté opakování hlásek a zavřených slabik obrací básně spíš v jakousi mantru naruby, která evokuje nemožnost vymanit se ze zádumčivosti a vyběhnout vstříc jarním dnům: „den běží / za dnem / dech za dechem / zadem / a vyběhnou předem / svěží jasné dny / teplé a svůdné / jarem prostoupené.“
Autor svět promýšlí, potěžkává ho v zaprášených putykách, ve vlacích, ale třeba i v obýváku při sledování fotbalu. Vedle těchto meditativních a civilnějších básní se objevují básně lehce otřené o surrealistickou vzletnost. Rajchman zde opouští kauzalitu a souvislost železničních kolejí a je zavalen krásnými obrazy, mezi nimiž a realitou panují asociativní vztahy: „Moudří a žlutí ptáci nastoupili do vlaku. Konce zobáků / žhnou jako hroty krumpáčů vytažených z výhně, / jako podzimní konce větví vynořené z ohňů.“
Snovost podpořená radostí ze hry se slovy a jejich významy u Rajchmana není útěkem do smyšlených světů, ale spíš snaha uzřít svět nově a proklestit si tak cestu k oněm jarním dnům.

Pavel Rajchman: Dny ze dna
Triáda 2017

Článek otištěn v Kult 03/18

Jitka Vodňanská
Voda, která hoří
Torst
Obsáhlá vzpomínková kniha významné české psychoterapeutky v řadě kapitol a na desítkách unikátních fotografií přibližuje čtenářům celý její život plný mimořádných událostí a nevšedních setkání: Nezapomenutelnou ukrajinskou babičku a vzácné venkovské dětství v Jižních Čechách. Studia a atmosféru 60. let v Praze. Originální svět protialkoholní léčby v Praze u Apolináře. Seznamuje s jedinečností československé psychoterapie v předrevoluční době. Vzpomíná na široký okruh přátel profesních, uměleckých, filosofických a disidentských. Významnou součástí knihy jsou též kapitoly o třech osudových mužích jejího života: výtvarníkovi Karlu Trinkewitzovi, básníkovi, divadelníkovi a zpěvákovi Janu Vodňanském a o dramatikovi a politikovi Václavu Havlovi.