Zveřejněno dne 19. 1. 2018
RECENZE: Česká cesta do vesmíru a zpět
Že se americké knihy překládají do češtiny, to není žádným překvapením. Naopak na nich produkce tuzemských nakladatelství leckdy stojí. Aby se ale z angličtiny překládaly knihy psané Čechem, to už tady dlouho nebylo (pokud vůbec). Nebo alespoň ne do května 2017, kdy se na pultech knihkupectví objevil Kosmonaut z Čech, prvotina mladého spisovatele Jaroslava Kalfaře.

Kosmonaut už před svým vstupem na český trh stihl posbírat kladná ohodnocení v nejvýznamnějších amerických denících. Bývá přirovnáván k Marťanovi Andyho Weira nebo Solarisu Stanisława Lema. S jedním má společný motiv osamělého muže v kosmické lodi, s druhým sdílí úspěch evropského spisovatele na téměř výhradně angloamerickém poli sci-fi. Vším ostatním se ale svým kolegům vzdaluje.

Příběh obsahuje dvě roviny, minulost a současnost. Hlavní hrdina jménem Jakub Procházka v současnosti brázdí vesmír ve snaze doputovat jako první průzkumník k tajemnému oblaku Chopra. Přitom se snaží vypořádat s odcizením se manželce, jež taková dlouhá cesta nevyhnutelně přináší. Ve vzpomínkách naopak čelí následkům tragické ztráty rodičů a zvláště estébácké minulosti svého otce, která jej ještě jako malého chlapce vyhnala na venkov k prarodičům. Obě linie jsou čtenáři podávány precizním a odměřeným, přesto čtivým jazykem. Nechybí humor a překvapivé zvraty. Stylistická vypracovanost a bravurní práce s českými reáliemi ovšem nejsou tím hlavním důvodem, proč je román tak úspěšný.

Kosmonaut z Čech má ve skutečnosti pramálo společného s vesmírem. Více než čímkoli jiným je příběhem o hledání vlastního místa na Zemi. A abyste takové místo našli, někdy tu Zemi zkrátka musíte opustit.

Pavel Kosatík
Jiný TGM
Paseka
Masarykův plastický obraz pojmenovává jeho imponující vlastnosti a polemicky se vyrovnává s jeho omyly. Líčí prezidenta Masaryka jako ideového rváče na cestě za vizemi, o jejichž mravní oprávněnosti je přesvědčen. Výsledkem zápasů je sporné pozitivní dílo: stát, o kterém snily generace předků. Zároveň zakladatel paradoxně zatížil stát břemeny, která se časem ukázala neúnosná. Jiný TGM je pro všechny, kdo přemýšlejí o české provinčnosti demokracii a o tom, jak ji udržet. Zároveň přináší víc života a pochybností než pomníků a svatých obrázků.