Zveřejněno dne 22. 12. 2017
RECENZE: Autobiografie Kim Gordon
Holka v kapele, asi nejlákavější titul, který na mě letos pomrkával z výlohy knihkupectví. A kdo že to napsal, Kim Gordon?! Takže Sonic Youth, New York v osmdesátkách a devadesátkách, šílené zážitky z hudebních turné, atmosféra sklepních zapocených klubů…

Jenomže on je veliký rozdíl číst autobiografii baskytaristky a zpěvačky Sonic Youth, nebo životopis od voyeura typu Charlese R. Crosse, pro kterého soukromí umělce nic neznamená. Kim Gordon dává nahlédnout do svého soukromí jen zlehka, zato detailně líčí newyorskou uměleckou scénu, ze které její kapela vyšla. A také jak se to čisté a autentické mlácení do kytar a čmárání po plátnech proměnilo, když někdo zjistil, že se i na těchto „rozmarech“ dá trhnout balík.

Vedle až únavných výčtů jmen a uměleckých projektů se často mihnou poutavé a atraktivní příběhy. Co třeba to, že si při cestě do školy v Los Angeles mohla Gordon klidně stopnout Charlese Mansona? A o čem se bavila s Kurtem Cobainem v okamžiku, který zvěčnil fotograf? Čtenáři určitě ocení přiložené fotografie.

Jádro knihy spočívá v samotných Sonic Youth. Gordon popisuje vznik jednotlivých skladeb a jejich význam způsobem, jemuž by možná prospělo více literární hravosti. Zkrátka trochu punku, aby těch 260 stran nepůsobilo jen jako souhrn informací. Barvitěji vypráví o vztahu s kytaristou a zpěvákem Thurstonem Moorem. Od prvního setkání na koncertu jeho kapely přes bezpočet společných turné a desek, manželství a rodinu až po rozchod, který zároveň znamenal i rozpad Sonic Youth. Posuďte sami, do jaké míry je Holka v kapele autobiografií a do jaké míry zúčtováním „s mužem v krizi středního věku“.

Kim Gordon: Holka v kapele
Argo 2017

Článek otištěn v Kult 12/17

Jenny Linford
Česnek
Omega
Česnek vzbuzuje již od pradávna v lidech silné emoce – jedni jej milují, druzí nenávidí. Navzdory tomuto rozporu si v průběhu věků vybudoval takřka kultovní status, a to nejenom jako kulinářská ingredience, ale i jako přírodní lék, posilovač imunity a ochrana proti upírům i jiným zlým silám. Jeho charakteristická chuť a aroma, jež zvládnou dodat tolik potřebný „šmrnc“ téměř jakémukoli pokrmu, z něj udělala neocenitelnou součást každé spíže. Díky 65 nápaditým receptům, které dala dohromady kulinářská publicistka Jenny Linford, se i vy naučíte vařit s mnoha druhy a odrůdami česneku, jež se liší velikostí, pronikavostí i barvou.