Zveřejněno dne 19. 10. 2017
RECENZE: Rusové sou příroda, ty nezastavíš
Nový román Jáchyma Topola Citlivý člověk je nekonečná, existenciální pouť. Jeho slova, jeho příběh proudí jako řeka Sázava, v jejíchž vlnách je neustále zmítána rodina potulných herců marně se snažících vystoupit na břeh a zastavit se. A čas na nádech nedaruje tento „politický román ze současnosti“, jak je uvedeno na obálce knihy, ani čtenáři.

Mívám dojem, že Topolovy romány žijí. Že jeho postavy nepromlouvají, nýbrž se potřebují vypovídat. Jsou nesmírně vděčné za prostor, který jim autor daroval, a tak překřikují jedna druhou a strhávají čtenáře do svého nevšedního světa.

Jak to už u postmoderních románů bývá, může být i Citlivý člověk čten dvěma způsoby. Jeho slupka nabízí poutavý příběh plný zvratů a mytizovaných reálií ze současnosti (například ruský tank vytažený ze Sázavy), které čtenáře vyvedou z běžné reality a nasadí mu magické brýle Márquezovy. Vedle svérázné práce s češtinou, jejími novotvary i polozapomenutými slovy se však ještě hlouběji skrývá silná výpověď (nejen) o současné české politice. Jak vlastně chutná ta nedávno nabytá svoboda? Využili jsme ji? Dotkla se vůbec uprchlická krize srdce Evropy? A nevanou k nám zase sibiřské větry, nepřituhuje?

Silou těchto nezodpovězených politických, sociálních a filozofických otázek působí Citlivý člověk pesimisticky, až preapokalypticky. Často však naladí i na odlehčenější, tragikomickou notu. Jen si představte rozhovor o „velkých, černých, žilnatých arabáckých ptácích rozvratníků“ a o „kundách“ vedený mezi bývalou „hajzlbábou na Hlavním“ a prezidentem Zemanem v plavkách...

Jáchym Topol: Citlivý člověk
Torst 2017

Článek otištěn v Kult 10/17

Marie Svatošová, Aleš Palán
Neboj se vrátit domů
Kalich
Co se stane, pokud pacientovi o jeho zdravotním stavu dlouhodobě lžeme? Má vážná choroba nějaký smysl? A proč umírající nezabíjet, jak si přejí zastánci eutanázie, ale naopak respektovat jejich život až do přirozeného konce a být jim nablízku? Nejen o těchto věcech hovoří v knize rozhovorů Neboj se vrátit domů zakladatelka hospicového hnutí v ČR Marie Svatošová. Rozhovor s ní vede spisovatel a novinář Aleš Palán.