Zveřejněno dne 19. 10. 2017
RECENZE: Rusové sou příroda, ty nezastavíš
Nový román Jáchyma Topola Citlivý člověk je nekonečná, existenciální pouť. Jeho slova, jeho příběh proudí jako řeka Sázava, v jejíchž vlnách je neustále zmítána rodina potulných herců marně se snažících vystoupit na břeh a zastavit se. A čas na nádech nedaruje tento „politický román ze současnosti“, jak je uvedeno na obálce knihy, ani čtenáři.

Mívám dojem, že Topolovy romány žijí. Že jeho postavy nepromlouvají, nýbrž se potřebují vypovídat. Jsou nesmírně vděčné za prostor, který jim autor daroval, a tak překřikují jedna druhou a strhávají čtenáře do svého nevšedního světa.

Jak to už u postmoderních románů bývá, může být i Citlivý člověk čten dvěma způsoby. Jeho slupka nabízí poutavý příběh plný zvratů a mytizovaných reálií ze současnosti (například ruský tank vytažený ze Sázavy), které čtenáře vyvedou z běžné reality a nasadí mu magické brýle Márquezovy. Vedle svérázné práce s češtinou, jejími novotvary i polozapomenutými slovy se však ještě hlouběji skrývá silná výpověď (nejen) o současné české politice. Jak vlastně chutná ta nedávno nabytá svoboda? Využili jsme ji? Dotkla se vůbec uprchlická krize srdce Evropy? A nevanou k nám zase sibiřské větry, nepřituhuje?

Silou těchto nezodpovězených politických, sociálních a filozofických otázek působí Citlivý člověk pesimisticky, až preapokalypticky. Často však naladí i na odlehčenější, tragikomickou notu. Jen si představte rozhovor o „velkých, černých, žilnatých arabáckých ptácích rozvratníků“ a o „kundách“ vedený mezi bývalou „hajzlbábou na Hlavním“ a prezidentem Zemanem v plavkách...

Jáchym Topol: Citlivý člověk
Torst 2017

Článek otištěn v Kult 10/17

Ken Kesey
Vyhoďme ho z kola ven - audiokniha
Tympanum
Audioknižní vydání unikátní rekonstruované nahrávky nejúspěšnějšího románu amerického autora, který se stal ikonou generace hippies. Nezrotný karbaník, rváč a milovníka života McMurphy se raději nechá prohlásit za duševně chorého, než aby nastoupil do nápravného pracovního tábora. Stává se jedním z pacientů sanatoria pro choromyslné, kde vládne sadistická Velká sestra Ratchedová. McMurphy se však začne tvrdému režimu vzpírat. Jeho odvážné nápady vzbuzují u ostatních pacientů obdiv, strach a posvátnou úctu. Přesto však ani jeho přítel, mlčící silák indián Bromden, ani nikdo jiný, není schopen zachránit rebela McMurphyho před železnou rukou ústavního řádu. Jeho nejvyšší oběť se tak nakonec stává demonstrací nezcizitelnosti lidské svobody.