Zveřejněno dne 10. 9. 2017
RECENZE: O generaci Y
Když na konci minulého roku vyšel v literárním obtýdeníku Tvar úryvek z připravovaného románu Miroslava Pecha, byl jsem u vytržení. Vedle přehršle „trendy“ knih o období druhé světové války a komunistického Československa je tu konečně kniha podávající svědectví generace Y, která tyto doby nepamatuje. Román Cobainovi žáci ale dokazuje, že dospívání nebylo lehké ani v době míru a „svobody“ nového milénia.

Kniha sestává ze čtyř oddílů, v nichž bezejmenný hrdina provází čtenáře svým ideálním dětstvím, bouřlivým dospíváním a následnou deziluzí dospělosti. Největší prostor přitom dostává část zvaná Cobainovi žáci. Jak asi budou reagovat děti odkojené televizí a neohroženými filmovými hrdiny, když v dospívání začnou tušit, že žádný z jejich snů se asi neuskuteční? Hrdina románu to se svými kamarády řeší litry levného vína, marihuanou a dalšími dostupnými „oblbováky“. Není to jen snaha o únik všednosti a vizi spořádaného života, stále je tu potřeba něco překročit a změnit, i když ono „něco“, zdá se, po roce 1989 vlastně neexistuje.

Pech neusiluje o napínavé a vypointované vyprávění, ba naopak. I přes spoustu vtipných, bizarních, až neuvěřitelných epizod je hlavním cílem románu zprostředkovat životní pocity generace Y. Bílé místo na mapě české literatury. Kolik mladých čtenářů se pozná v příběhu mladíka, který hraje ve špatné kapele a utíká na pár dnů z domova, i když žije v ideální rodině? Jestli je kdysi nepřivedl ke čtení Harry Potter, tak Cobainovi žáci ano. I starší čtenář neustále kritizující mladé povaleče, kterým práce nevoní, by mohl poznat, že pod tou zdánlivě nesmyslnou rezignací a zhnuseností životem je něco mnohem víc, něco bytostně autentického a nevyslovitelného.

Miroslav Pech: Cobainovi žáci
Argo 2017

Článek otištěn v Kult 09/17

Marc Elsberg
Zero
Omega
Vědí, co děláte Pohybujete se v síti, z níž není úniku Londýn. Při honičce je zastřelen mladý chlapec. Novinářka Cynthia Bonsant pátrá po příčině jeho smrti a dostává se na stopu proslulé internetová platformy Freemee. Tato síť shromažďuje a analyzuje data - a milionům uživatelů slibuje lepší život a úspěch. Pouze jeden člověk před Freemee varuje: ZERO – nejhledanější internetové aktivista na světě. Jak se Cynthia začíná blížit pravdě, stává se sama kořistí. Ale ve světě smartphonů a kamer na každém je velmi těžké se skrýt...