Michal Viewegh, Bůh v renaultu, Oskar, Druhé město, Účastníci Zájezdu, Báječná léta pod psa, Báječná léta s Klausem, Onřej Pavelka

Zveřejněno dne 26. 6. 2017
RECENZE: Nejen z Oskarova života

Myslím, že všichni vědí, kdo je Michal Viewegh. Penzum jedna knížka za rok, nálepka nejvydávanějšího českého autora a punc lidového spisovatele. Buď vydá román, anebo knihu povídek. Bůh v Renaultu je tak něco mezi tím. I když je škoda, že nejde o celistvý příběh a kapitoly na sebe nenavazují. Zvlášť v titulární povídce.

Skoro to na mě působí, jako by autor sám sebe vyčerpal. Tematicky. „Bůh“ je prostě soubor povídek, vlastně o ničem. Tedy až na pár vážných povídek na téma nemoci a skonu. Jde v podstatě o krátká zamyšlení nad strastmi obyčejného, fádního života zachovalého spisovatele. Něco jako když člověk žije sám, nemá co dělat, a tak vymýšlí nesmysly. A pak o nich píše. Sice i úsměvně, ale také i s trapnou, až absurdní pointou. Netvrdím, že ve skutečném životě nemohou nastat určité situace, ale… no, řekněte, kdo z vás by vymyslel, že je zoofil (což je mimochodem u nás trestné), a zkoušel o tom přesvědčit své okolí, aby to pak mohl vyvrátit?

Navíc, pokud spisovatel na volné noze píše o spisovateli na volné noze, nepůsobí to na mě už příliš autorsky, ačkoliv i tento typ fabulace je bezesporu náročný. Jenže pokud se bavíme o tak zkušeném autorovi, jako je Viewegh, pak pro mě jako čtenáře nutně vyvstává otázka, zda je i toto ještě přijatelné. Možná že lze odhadnout, kde končí autorova fantazie. Nejde pak ale spíš jen o vymyšlené osobní deníky? Zkrátka, coby čtenář se cítím být autorem trošku ošizený.

Viewegh píše většinou o Oskarovi, o svém alter egu. Před očima mi proto při čtení běhaly podobizny Ondřeje Pavelky i autora samotného, ačkoliv Pavelka byl možná více energický a intelektuální. Oskar je v tomto povídkovém souboru spíš unavený, s lehkou tvůrčí krizí. Poněkud chlapácky přízemní a trošku egocentrický. Taky trošku promiskuitní, ale to spíš jen v myšlenkách. Ostatně, asi jako každý člověk, ať už muž, nebo žena. Jenže jemu se v knize ženy prakticky samy nabízejí. Že by skryté touhy autora? Nebo životní praxe? Na druhou stranu je Viewegh i vtipný a situace okolo sebe bere celkem s nadhledem a s tím, že by si rád ještě užil života. Nechci říct jeho podzimu, tak starý ještě není.

Jsou to takové příběhy s myšlenkami, jaké spíše padají v tradiční české hospodě u piva, jen jsou zde kultivovaněji podány. Nic moc závratně filozofického. Je to v podstatě, jako by uvažoval malý český člověk. O ženách, o práci, o světě a do toho se mu někdo občas připlete. Prostě, knížku je možné přečíst za jedno odpoledne na lavičce v parku.

Je to můj první Viewegh. Na to, že má autor na svém kontě třicet knih a vznikly podle něj dobré filmy, mám myslím trošku skluz. Takže asi se budu muset podívat po některé z jeho předchozích knížek. Pro srovnání. Nebo si počkám, zda ta příští nebude trošku lepší. Nebo, jestli nejsem moc náročný čtenář.

Michal Viewegh: Bůh v Renaultu

Druhé město, 2017

Lucia Aniello
Holky na tahu - DVD
Falcon
Nejlepší pařby jsou ty, na které se vám nechce... V odvážné, mládeži nepřístupné komedii Holky na tahu uspořádá pětice nejlepších kamarádek z vysoké školy (v podání Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Jillian Bell, Ilany Glazer a Zöe Kravitz) víkendové setkání po deseti letech v podobě divoké dámské jízdy v Miami. Jejich nespoutané řádění ale nabere překvapivě zlověstný směr poté, co se jim nešťastnou náhodou podaří zabít striptéra. Zatímco se v nastalém zmatku pokoušejí přijít na to, co si počnou, zažívají další a další bizarní příhody, které je v průběhu celé noci sblíží více než kdy předtím a pomohou jim zvládnout situace, ve kterých na podpoře přátel a kamarádů záleží nejvíce.