Zveřejněno dne 25. 7. 2017
RECENZE: Hravá učebnice psychologie
Přestože se to při pohledu na plné regály knihkupectví zdá nepravděpodobné, stále existují témata, kterým spisovatelé nevěnují mnoho pozornosti. Takovou oblastí je psychologie, a to zvláště v podobě přístupné a srozumitelné mladším dětem. Zalepit pomyslnou díru na trhu se rozhodla brněnská psycholožka a autorka dětských knížek Petra Štarková. Dost možná je její kniha Jak to chodí v lidské hlavě jedinou svého druhu u nás.

Formálně je publikace rozdělena do jednatřiceti kapitol. Aby se v ní čtenáři lépe orientovali, jsou texty umístěny v barevně odlišených polích (např. složitější fakta najdeme v zeleném poli, popis reakcí v mozku v modrém poli). Nepotřebným informacím je tedy snadné se vyhnout.

Po odborné stránce nelze knize nic vytknout. Obsahuje spoustu užitečných poznatků odpovídajících kognitivním schopnostem žáků na základní škole. Zařazeny jsou také příklady, díky nimž si čtenář dovede danou problematiku lépe představit anebo přímo ověřit v praxi. Dotýkají se nejčastějších oblastí psychologie, se kterými se v životě můžeme setkat – od funkce paměti, myšlení a motivace přes poruchy příjmu potravy a deprese po druhy temperamentu.

Jednotlivá témata navzájem propojuje příběh chlapce Filipa, který se po nehodě na kole dostal do nemocnice a společně s novými kamarády zkoumá prostředí kolem sebe. Mnoho příhod postav je až nerealisticky vytvořených tak, aby na nich bylo možné konkrétní fenomén psychologie dobře demonstrovat, celkově kvůli tomu vyprávění působí nesourodě a nelogicky. Jak to chodí v lidské hlavě je proto vynikající učební pomůckou, nikoliv kvalitním literárním dílem.

Petra Štarková: Jak to chodí v lidské hlavě
Portál 2016

Článek otištěn v Kult 07/17

Ladislav Fuks
Myši Natálie Mooshabrové - audiokniha
Radioservis
Temný až hororový příběh chudé vdovy Natálie Mooshabrové se odehrává ve fantastickém světě ovládaném diktátorem, ve světě, který spojuje technický pokrok s téměř středověkou realitou života. „A kdybyste měl, pane doktore, nějaké potíže, s důvěrou se na mě obraťte...“ měl doporučit Fuksovi jeho známý psychiatr po přečtení knihy. Román s prvky grotesky, hororu i fantastické pohádky. Na první pohled obyčejný příběh chudé stařeny skrývá atmosféru strachu pokřiveného života v odosobněném totalitním státě, román byl poprvé vydán v roce 1970. Kdo je paní Mooshabrová, chudá vdova po kočím z pivovaru, pronásledovaná strachem z „myší“ a ústrky svých dětí? Audiokniha je také vzpomínkou na letos zesnulého Jiřího Ornesta, vynikajícího herce a režiséra.