Zveřejněno dne 7. 5. 2017
RECENZE: O Mlokovi a jiné zvířeně
Fanoušci J. K. Rowlingové mají v poslední době žně. Na podzim loňského roku ovládl pulty českých knihkupectví překlad osmého dílu série o Harrym Potterovi, letos ho vystřídal scénář filmu Fantastická zvířata a kde je najít, vytvořený na motivy stejnojmenného bestiáře z roku 2001.

Převést příručku o zvířatech na filmové plátno je takřka nemožné, nechcete-li vytvořit dokument pro televizní kanál Animal Planet. To autorčiným záměrem nebylo, vymyslela proto zcela nový příběh. Na zaoceánské lodi do Ameriky potkáváme mladého muže se starým těžkým kufrem. Na první pohled by na takovém výjevu z 20. let 20. století nebylo nic pozoruhodného, zdání ovšem klame. Mladík je Mlok Scamander, kouzelník, který se právě vydal do New Yorku splnit tajný úkol. Jeho kufr je začarovaný, a než mise skončí, připraví mu on i jeho tajemný obsah nejednu pernou, ale i radostnou chvilku.

Fantastická zvířata poskytují vše, na co jsou čtenáři od slavné autorky zvyklí. Sympatické postavy, spád děje, překvapivé rozuzlení, stejnou dávku bolesti i štěstí. Kniha je navíc díky ilustracím designérského studia MinaLima skvostem i po grafické stránce. Černobílé kresby inspirované výtvarnými styly počátku minulého století text vhodně doprovázejí. Forma scénáře pak zaručuje rychlé přečtení.

Otázkou zůstává, zda se nejprve podívat na film, nebo přečíst knihu. Oba přístupy mají své opodstatnění. V prvním případě můžete v kině sledovat dokonalou vizuální podívanou z pozice „tabula rasa“, ve druhém zapojíte vlastní fantazii a následně s ní film pouze porovnáte. Konečné rozhodnutí, čemu dát přednost, už je ale na vás.

Článek otištěn v Kult 05/17

Petr Zídek
Utajená láska prezidenta Masaryka
Universum
První životopis ženy, která v roce 1928 navázala intimní vztah s prezidentem Masarykem, přináší naprosto neznámý příběh spisovatelky, básnířky, publicistky a veřejné aktivistky Oldry Sedlmayerové. Životní příběh, jenž je napínavější než román, zavádí čtenáře do zákulisí prvorepublikové politiky. Kniha odhaluje milostný vztah, který měl navždy zůstat utajen. Masarykovy nikdy dříve nepublikované erotické dopisy ukazují, že československý prezident prožíval v letech 1928–1934 s Oldrou vášnivý milostný román. Tu, která poznala Masaryka jako málokdo, čekalo nakonec smutné stáří v osamění, zapomnění a bídě.