Zveřejněno dne 26. 3. 2017
RECENZE: Malířka v chlapeckém převleku

O ženách, které se převléknou za muže, aby se mohly prosadit, už toho bylo napsáno dost. Tyto příběhy jsou obvykle postaveny na podobném schématu. Jak tedy ze srovnání vychází historický román Toskánské věže od Carol M. Cramové? Příjemnou změnou je, že hrdinka Sofie je hned od začátku vdaná paní a body získává autorka i za netradiční závěr. Přestože má v příběhu důležitou roli láska, klasická červená knihovna se nekoná.

Nejdříve se ale podívejme, o čem román vlastně vypráví. Jednadvacetiletá Sofie je dcerou známého malíře Antonia Barducciho. Zdědila po něm nadání a tajně pro jeho dílnu maluje obrazy. V Itálii čtrnáctého století je totiž malba vyhrazena výhradně mužům. Při nepokojích v rodném San Gimignanu je ale Barducci zabit a jeho posledním přáním je, aby dcera odešla malovat do Sieny k jeho příteli maestru Manzanimu. A protože talentovaná Sofie touží po malířské práci víc než po čemkoliv jiném, poruší všechny dobové konvence, opustí hrubiánského manžela a vydává se společně s jedním sluhou na cestu. Jenže nic nejde podle plánu.

Carol M. Cramová důvěryhodně vykresluje renesanční Toskánsko a nenásilně nás seznamuje se středověkými malířskými technikami. Ale ani přes poutavé prostředí mě děj zpočátku nezaujal a do příběhu jsem se začetla až spolu se Sofiiným odchodem do Sieny.

Autorka děj vypráví v er-formě, ale ve vnitřních monolozích hrdinky zničehonic přechází do ich-formy. Tyto nečekané a nijak graficky neoznačené změny považuji za největší slabinu knihy, protože mě průběžně vyrušovaly od čtení.

Jinak jsou Toskánské věže hezkou oddechovou četbou, která potěší nejen milovníky malířství.

Carol M. Cramová: Toskánské věže
Jota, 2017

Kateřina Foltánková

Lucia Aniello
Holky na tahu - DVD
Falcon
Nejlepší pařby jsou ty, na které se vám nechce... V odvážné, mládeži nepřístupné komedii Holky na tahu uspořádá pětice nejlepších kamarádek z vysoké školy (v podání Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Jillian Bell, Ilany Glazer a Zöe Kravitz) víkendové setkání po deseti letech v podobě divoké dámské jízdy v Miami. Jejich nespoutané řádění ale nabere překvapivě zlověstný směr poté, co se jim nešťastnou náhodou podaří zabít striptéra. Zatímco se v nastalém zmatku pokoušejí přijít na to, co si počnou, zažívají další a další bizarní příhody, které je v průběhu celé noci sblíží více než kdy předtím a pomohou jim zvládnout situace, ve kterých na podpoře přátel a kamarádů záleží nejvíce.