Zveřejněno dne 8. 1. 2021
RECENZE: Krajina neřešených křivd
Jeden z těch lepších snímků, které ve druhé polovině roku 2020 vstoupily navzdory všeobecné krizi do české distribuce, se jmenuje Krajina ve stínu. Natočil jej Bohdan Sláma podle scénáře Ivana Arsenjeva. Nově se dá za poplatek sedmi dolarů zhlédnout přímo na webových stránkách filmu. Byla by škoda si takovou příležitost nechat ujít.

Že miliony Čechů za druhé světové války nebo v době těsně po ní morálně zrovna neexcelovaly, by dnes mohlo být jasné prakticky každému člověku se základním povědomím o dějinách minulého století. Že tomu tak není, ukazuje mimo jiné aktuální růst xenofobních a nacionalistických tendencí. Že je za takových okolností užitečné na události stále ne až tak vzdálené upomínat, se tudíž zdá samozřejmé.

První historický Slámův film, přibližující život na jedné pohraniční vesnici v letech 1938–1952, zřejmě právě s něčím takovým kalkuluje. Podobně jako tematicky spřízněný Habermannův mlýn před deseti lety, ani Krajina ve stínu se nebojí předvést národ ze země v srdci Evropy ve světle, na které by řada jeho obyvatel nejraději zapomněla. Krutý oportunismus provázející odsun Němců bez ohledu na skutečnou míru jejich kolaborace představuje dodnes nezhojený vřed na těle české minulosti.

Krajina ve stínu je bohužel filmem černobílým nejen obrazem, ale také co do vykreslení jednotlivých jednajících figur. Jde o letmo načrtnuté typy, jejichž překotné změny postojů postrádají uchopitelnou motivaci. Psychologické propracovanosti jinak skromnějších děl ze šedesátých let typu Ať žije republika nebo Smuteční slavnost nedosahují ani zdaleka. Za zvýšenou pozornost každopádně stojí i tak, a to nejen kvůli výše zmíněnému.

IMDb 69 %
ČSFD 67 %
Kult 60 %

Krajina ve stínu
Bohdan Sláma
Premiéra 10. září 2020

Článek otištěn v Kult 01/21

Danka Šárková
Krkonošská kuchařka
Anahita
Dnes tato KRKONOŠSKÁ regionální kuchařka nabírá opět na oblíbenosti, jelikož mnoho z nás chce vařit ze surovin, které jsou u nás v Česku vypěstované. Zkuste si připravit typické kyselo, hladkou ančku, hubovec nebo upéct rozcuchanou nevěstu. Hodně receptů je vegetariánských, protože maso bylo vzácné. Zajímavý je též finanční rozpočet, kdy zjistíte, že za relativně málo peněz se dá velice chutně uvařit.