Filmy

Zveřejněno dne 5. 5. 2020
Kam za filmy, když ne do kina?
Aktuální situace tvrdě dopadá i na provozovatele kin, filmové distributory, samotné tvůrce a další profese, pevně spjaté se zájmem diváků o nová i starší kinematografická dobrodružství. Milovníci pohyblivých obrázků je však mohou podpořit i z pohodlí svých domovů, třeba prostřednictvím některé z následujících platforem.



Moje kino LIVE
Jednu z možností, jak přispět přímo do rozpočtu svého oblíbeného kina, představuje Moje kino LIVE. V Brně tuto variantu využívají kina Art a Scala. Ve zkratce jde o to, že hrají každý den ve 20.30 (výjimečně ve 20.00) předem vybraný film, na nějž si můžete na webových stránkách vybraného kina online koupit vstupenku (zpravidla za 100 Kč), a počkat, než vám přijde na e-mail odkaz, po jehož rozkliknutí se dostanete přímo „do kina“. Aby byla iluze dokonalá, počítejte s tím, že si film nemůžete pozastavit, stejně jako v případě klasické projekce. Během promítání si pak můžete prostřednictvím chatu psát s dalšími diváky a dělit se s nimi o své zážitky. Projekci samotné předchází informované úvody, známé například z filmových festivalů nebo filmových klubů.

Climax
V rámci Moje kino LIVE byl promítán i Climax, zatím poslední celovečerní snímek kontroverzního Gaspara Noého (Sám proti všem, Zvrácený, Love). Příslib netradičního filmového zážitku je v tomto případě naplněn měrou vrchovatou, jak ostatně napovídá už přiléhavé žánrové určení „taneční horor“. Rozlučková party skupiny extravagantních mladých tanečníků se po neočekávaném pozření většího množství halucinogenních drog promění v bakchanálie, které na filmovém plátně těžko hledají srovnání. Autor sice sází na podobné výrazové prostředky jako u vrcholného Vejdi do prázdna a šok už tedy není takový, ale zatím se rozhodně nedá hovořit o nějaké vyčpělosti nebo vykrádání sebe sama. 

Vaše kino
Na prakticky totožném principu jako Moje kino LIVE funguje také platforma Vaše kino. Kromě kina Art, které participuje na obou možnostech, ji můžete v rámci Brna využít i coby fanoušci Kina Lucerna (a dále třeba Kina Blansko, Kina Panorama v Boskovicích, Kina Svět Hodonín, Sokolského domu Vyškov nebo Kina Svět Znojmo). Jednotná cena za lístek je v tomto případě stanovena na 70 Kč. Do pomyslného sálu se můžete „usadit“ už třicet minut před představením. Kinaři rádi zmiňují možnost koupit vstupenku i dalším členům rodiny, kteří se s vámi budou na film dívat – opět v rámci podpory provozovatelů v nelehké situaci. Část výdělku přitom připadá přímo distributorovi vybraného titulu.

Nejvyšší pocta
Zatím zřejmě nejlákavějším titulem promítaným pod hlavičkou Vaše kino je Nejvyšší pocta. Jedná se totiž o exkluzivní premiéru do té doby v Česku neviděného filmu, jíž chce producent a režisér Petr Jákl (Kajínek, chystaný Jan Žižka) kinaře podpořit. Snímek na motivy příběhu zdravotníka amerického letectva láká na hvězdné obsazení v čele se Samuelem L. Jacksonem, Williamem Hurtem, Christopherem Plummerem, Edem Harrisem nebo loni zesnulým Peterem Fondou. Třetí celovečerní film doposud nepříliš známého Todda Robinsona do značné míry stojí a padá právě s úctyhodnou skupinou hereckých legend, ale co nabídnout má i nad rámec tohoto výčtu. Nejvyšší pocta určitě nebude přepisovat dějiny kinematografie, ale jako zajímavý tip na jeden z večerů slouží více než slušně.

Aerovod
Formát známý pod zkratkou VOD slaví ve světě úspěch díky značkám typu populárního Netflixu. Zjednodušeně řešeno jde o službu, která divákům umožňuje sledovat vybrané pořady bez ohledu na televizní program, kdykoli a s trochou nadsázky kdekoli. Českou – byť samozřejmě výrazně skromnější – alternativu představuje Aerovod. Distribuční společnost Aerofilms jeho prostřednictvím nabízí ke zhlédnutí několik stovek nových i starších snímků, většinou „umělečtějšího“ ražení. To vše ve výborné kvalitě a s profesionálními titulky. Za zmínku stojí také solidní retrospektivy tvorby Pedra Almodóvara a Akiho Kaurismäkiho. Zájemci si mohou zakoupit ke zhlédnutí jak jednotlivé filmy, tak prakticky neomezený přístup do filmotéky díky předplatnému.

Dogman
Filmotéka Aerovodu se neustále rozšiřuje. Nedávno do ní přibylo například výborné italské drama Dogman, vyprávějící příběh psího znalce Marcella, starajícího se o malou dcerku. Tělesnou konstitucí drobnému muži komplikuje život dlouhá řada potíží, z nichž se dostává do popředí počínání bývalého boxera ze sousedství, který (nejen) jej pravidelně terorizuje. Autor drsné Gomory Matteo Garrone diváka nešetří co do obrazů bídy a zmaru, zároveň se mu ovšem podařilo natočit snímek, která má velkou šanci oslovit i tu část publika, která jinak artovým filmům příliš neholduje. Ačkoli Dogman neposbíral mnoho cen na nejdůležitějších světových festivalech, vyšplhal se na přední místa mnoha žebříčků rekapitulujících filmovou úrodu roku 2018.

DAFilms.cz
Máte raději filmy vycházející zcela z reality kolem nás? V tom případě je ideální volbou, jak se pohodlně a za pár desetikorun dostat ke kvalitním snímků, portál DAFilms.cz. Ten funguje na identickém principu jako Aerovod, s tím rozdílem, že většina z více než 1900 dostupných děl spadá do kategorie dokumentárního filmu. Jedná se o výsledek partnerství klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu, mezi něž patří i ten, který se každoročně koná v Jihlavě. O tom, jak širokým záběrem se DAFilms.cz chlubí, dokonale vypovídají názvy několika aktuálních sekcí: Filmem proti extremismu, Tajemstvím opředený Írán, Síla dokumentárního portrétu, případně oblíbený DAFilms dětem.

Vlastníci
Rovněž hraných filmů však zájemci najdou na DAFilms dostatek. Už docela pravidelně mezi ně patřívají třeba ty, které se utkávají v rámci přehlídky Český lev. Letos tak došlo kromě Nabarveného ptáčete, Staříků nebo Národní třídy i na prvotinu Jiřího Havelky s názvem Vlastníci. Snímek vycházející z autorské inscenace Divadla Vosto5 těží ze situace, kdy se sejdou nájemníci jednoho činžovního domu v rámci pravidelné schůze, aby se pokusili domluvit na několika dílčích změnách ve fungování chátrajícího domu. Prostinká zápletka se v rukou inteligentního tvůrce stává základem konverzační komedie. Uzavřené sice převážně do jedné místnosti, ale zároveň tematicky bohatší než valná většina domácích filmů posledních let.

Česká filmová klasika
Internet nabízí dostatek možností i uživatelům, kteří za sledování filmů nechtějí z nějakého důvodu platit vůbec – a zároveň se držet v mezích legality. Jednou z těch nejschůdnějších může být kanál Česká filmová klasika na YouTube, jehož cílem je zprostředkovávat československé snímky napříč celým 20. stoletím. Zaštítěn mimo jiné Národním filmovým archivem obsahuje ve vynikající obrazové kvalitě pestrý výběr známých i méně známých děl. Vedle sebe tak stojí filmy hrané, dokumentární i animované, prvorepublikové i normalizační, kanonické i takové, které fungují spíše jako pomník nelehké doby. A mezi nimi rovněž zásadní díla „zlatých šedesátých“ typu Návratu ztraceného syna, Nejkrásnějšího věku nebo hrubě nedoceněného Happy endu.

Stud
Mezi ty, které na své ocenění širší diváckou obcí prozatím spíše čekají, patří také vrcholné dílo Ladislava Helgeho Stud, natočený v roce 1967. Určité společenské uvolnění, završené později pražským jarem, umožnilo autorům (kromě Helgeho jde hlavně o spisovatele Ivana Kříže) přijít s deziluzivním příběhem vysoce postaveného komunistického činitele, který začne jednoho dne zjišťovat, v čem všem se v posledních letech mýlil – ačkoli si to nadále často neuvědomuje. Kdyby pro nic jiného, tak díky brilantnímu hereckému výkonu Júlia Pántika v hlavní roli si Stud rozhodně zaslouží pozornost i dnešního publika, v ideálním případě včetně té jeho části, která se narodila třeba až v 21. století. Krize svědomí je koneckonců nadčasovým tématem.

MUBI
V Česku stále ještě nepříliš známý portál MUBI funguje na podobném půdorysu jako Aerovod a DAFilms.cz. Také zde si můžete za nevelký poplatek pouštět filmy rovnou v internetovém prohlížeči. Zvolený přístup má však blíž ke kurátorství. V jedné chvíli zde totiž můžete zhlédnout celkem 30 filmů, přičemž princip jejich seznamu spočívá v tom, že se zde každý den jeden nový objeví, zatímco ten nejstarší ze stávající nabídky jednoduše „zmizí“. A takto to jde stále dokola. Vůbec nejzajímavější je výběr jednotlivých snímků, které dohromady pokrývají co do původu bez přehánění celý svět. Figurují mezi nimi jak díla z období němého filmu, tak ty, které vznikly teprve nedávno. V drtivé většině se navíc jedná o snímky, k nimž se nikde jinde nejspíš nedostanete.

Perzekuce
V polovině dubna se zde takto objevila například francouzská Perzekuce z roku 2009, poslední snímek Patrice Chéreaua (i v našich kinech kdysi uvedená Intimita). Ústřední dvojici ztvárňují známí herci Romain Duris a Charlotte Gainsbourg, představující milenecký pár v krizi, již se snaží nějakým způsobem překonat. Byť podobná anotace možná nezní jako bůhvíjaké lákadlo a celý příběh se odvíjí převážně prostřednictvím dlouhých dialogů (možným hendikepem navíc může být, že MUBI nabízí pouze anglické titulky), už vědomí, že jej do výběru zařadili skutečné kapacity svého oboru, slibuje zážitek z kategorie těch, které rozhodně stojí minimálně za zvýšenou pozornost. Což ostatně platí pro celou třicítku filmů, již MUBI a jeho provozovatelé neustále obměňují.

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 05/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Petr Borkovec
Věci, které ztrácíme
Meandr
Ty jednou někde necháš vlastní hlavu! Minule klíče, včera šála – a teď sluchátka! Na co prosím tě myslíš?“ Leporelo o věcech, které často ztrácíme. Které zapomínáme ve vlaku, ve škole, na plotě, v obchodě nebo kdovíkde. O věcech, s nimiž se už neshledáme...
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+