Filmy

Zveřejněno dne 10. 3. 2020
RECENZE: O Češích vážně i lechtivě
S notnou dávkou zjednodušení lze říct, že prakticky každý film letos 53letého Petra Zelenky končí úplně jinak, než se dá na jeho začátku odhadnout. Platí to i pro nového Modeláře. Tentokrát jsou však příčiny tohoto jevu konvenčnější než dřív.



Zelenka v Modeláři do značné míry rezignoval na mnohé z trademarků, které z něj činí tvůrce výjimečného nejen v rámci české, ale i středoevropské kinematografie. Absentuje zmnožování narativů z minulého Ztraceni v Mnichově, divadlo na „divadle“ Karamazových, kvazidokumentární postupy Roku ďábla i povídkové uspořádání Knoflíkářů. Znovu pracuje s řadou zcizujících prvků, stojících mimo rámec fikčního filmu, ten je však vyprávěn převážně lineárně a jeho příběh není komplikován výraznějšími odbočkami.

Jeho výchozí premisa koneckonců obstojí i sama o sobě. Kamarádi Pavel (Kryštof Hádek) a Plech (Jiří Mádl) společně natáčejí krátké klipy prostřednictvím moderních dronů. Zatímco prvně jmenovaný chce dát své existenci nějaký vyšší rozměr, jeho někdejší spolužák vidí budoucnost především v dostatečné finanční emancipaci. Konflikt mezi dvěma různými přístupy k životu tvoří základ motivické bohatosti, s níž Zelenka pracuje.

Nosná je v tomto směru především charakteristika lehce autistického Pavla, prahnoucího po hodnotách, které – aniž by si to většinová česká společnost dokázala přiznat – jsou v dnešní době spíše trpěné až vysmívané. Jeho volání po občanské zodpovědnosti, právu na spravedlnost a demokratických hodnotách rozhodně nepadá na úrodnou půdu. S výjimkou dobromyslného Plecha totiž naráží takřka výhradně na postavy s pochybným morálním kreditem. Co do kadence skutečně zajímavých a „užitečných“ myšlenek je Modelář filmem v dobrém slova smyslu pozoruhodným.

Výrazně problematičtější je to s jejich sestavením do funkčního tvaru. Jelikož o minulosti a dosavadních zkušenostech obou stěžejních postav (o těch ostatních nemluvě) víme pramálo, působí občas jejich rozhodnutí jako těžce uchopitelná, zbrklá a nedostatečně důvěryhodná. Není tak příliš jasné třeba to, proč Pavlovi navzdory jeho sociální nešikovnosti tak rády podléhají ženy napříč generacemi i společenským postavením. Krátká milostná vzplanutí pak působí jako docela zbytečná příležitost k „hláškování“, jež se sice dobře vyjímá v trailerech, ale do jinak vážného dramatu příliš nezapadá.

Jinak se ovšem Modelář hlásí k vzácně kvalitativně vyrovnané filmografii svého tvůrce a už teď se dá předpokládat, že bude patřit k tomu nejzdařilejšímu, co letos čeští režiséři a scenáristé vyprodukují.

Modelář
Petr Zelenka
Premiéra 6. února 2020
www.falcon.cz

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 03/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Jaroslav Foglar
Záhada hlavolamu (sběratelské vydání)
Albatros
V temných Stínadlech se cosi dalo do pohybu! Klub Rychlých šípů – Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka – u toho nesmí chybět! Když chlapci poznají příběh zámečnického učně Jana Tleskače, podniknou nebezpečnou výpravu na nepřátelské území, kde je ukryt plán létajícího kola. Ten má být schovaný v kovovém hlavolamu ježek v kleci. Rychlé šípy to však nebudou mít jednoduché. Stínadlům totiž vládne drsná parta Vontů...
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2021 Radek Holík
Google+