Filmy

Zveřejněno dne 10. 3. 2020
RECENZE: O Češích vážně i lechtivě
S notnou dávkou zjednodušení lze říct, že prakticky každý film letos 53letého Petra Zelenky končí úplně jinak, než se dá na jeho začátku odhadnout. Platí to i pro nového Modeláře. Tentokrát jsou však příčiny tohoto jevu konvenčnější než dřív.



Zelenka v Modeláři do značné míry rezignoval na mnohé z trademarků, které z něj činí tvůrce výjimečného nejen v rámci české, ale i středoevropské kinematografie. Absentuje zmnožování narativů z minulého Ztraceni v Mnichově, divadlo na „divadle“ Karamazových, kvazidokumentární postupy Roku ďábla i povídkové uspořádání Knoflíkářů. Znovu pracuje s řadou zcizujících prvků, stojících mimo rámec fikčního filmu, ten je však vyprávěn převážně lineárně a jeho příběh není komplikován výraznějšími odbočkami.

Jeho výchozí premisa koneckonců obstojí i sama o sobě. Kamarádi Pavel (Kryštof Hádek) a Plech (Jiří Mádl) společně natáčejí krátké klipy prostřednictvím moderních dronů. Zatímco prvně jmenovaný chce dát své existenci nějaký vyšší rozměr, jeho někdejší spolužák vidí budoucnost především v dostatečné finanční emancipaci. Konflikt mezi dvěma různými přístupy k životu tvoří základ motivické bohatosti, s níž Zelenka pracuje.

Nosná je v tomto směru především charakteristika lehce autistického Pavla, prahnoucího po hodnotách, které – aniž by si to většinová česká společnost dokázala přiznat – jsou v dnešní době spíše trpěné až vysmívané. Jeho volání po občanské zodpovědnosti, právu na spravedlnost a demokratických hodnotách rozhodně nepadá na úrodnou půdu. S výjimkou dobromyslného Plecha totiž naráží takřka výhradně na postavy s pochybným morálním kreditem. Co do kadence skutečně zajímavých a „užitečných“ myšlenek je Modelář filmem v dobrém slova smyslu pozoruhodným.

Výrazně problematičtější je to s jejich sestavením do funkčního tvaru. Jelikož o minulosti a dosavadních zkušenostech obou stěžejních postav (o těch ostatních nemluvě) víme pramálo, působí občas jejich rozhodnutí jako těžce uchopitelná, zbrklá a nedostatečně důvěryhodná. Není tak příliš jasné třeba to, proč Pavlovi navzdory jeho sociální nešikovnosti tak rády podléhají ženy napříč generacemi i společenským postavením. Krátká milostná vzplanutí pak působí jako docela zbytečná příležitost k „hláškování“, jež se sice dobře vyjímá v trailerech, ale do jinak vážného dramatu příliš nezapadá.

Jinak se ovšem Modelář hlásí k vzácně kvalitativně vyrovnané filmografii svého tvůrce a už teď se dá předpokládat, že bude patřit k tomu nejzdařilejšímu, co letos čeští režiséři a scenáristé vyprodukují.

Modelář
Petr Zelenka
Premiéra 6. února 2020
www.falcon.cz

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 03/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Tim Waver
Nikdo není doma
Mystery Press
Všechny domy jsou prázdné. Všichni zmizeli... Zapadlá yorkshirská vesnička měla pouhých devět obyvatel. Nebyli to jen sousedé, ale také blízcí přátelé, kteří se často vídali a trávili spolu čas, včetně osudného Halloweenu, kdy se sešli naposledy. Povečeřeli, popili a vyrazili na setmělá blata, aby si užili předvečer svátku všech svatých. Nikdo se už nevrátil. Nezůstaly žádné stopy ani důkazy, jen několik fotografií, které toho večera pořídili. O dva roky později je už policie naprosto bezradná, a případ proto přebírá soukromý vyšetřovatel David Raker, kterého záhada úplně pohltí. Jaká tajemství obyvatelé před svými rodinami ukrývali? A co tajili jeden druhému? Bylo všechno takové, jak by se mohlo na první pohled zdát? A bude Raker pátrat po devíti lidech – nebo po devíti tělech?
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+