Filmy

Zveřejněno dne 2. 1. 2020
RECENZE: Amundsenův střet s rutinou
Slavný norský polární badatel, průkopník výzkumu za pomoci letadel a vzducholodi nebo vedoucí expedice, který jako vůbec první dosáhla jižního pólu. Roald Amundsen bezesporu platí za legendu nejen svého oboru, dalece přesahující hranice rodné země. Právě odsud teď i do českých kin přichází jeho filmový portrét. Stojí za to mu věnovat zvýšenou pozornost?



Filmový Amundsen představuje první samostatnou režijní příležitost pro Espena Sandberga, doposud pracujícího výhradně ve dvojici s Joachimem Rønningem. Společně natočili kromě prozatím posledního dílu populárních Pirátů z Karibiku snímky Max Manus (o stejnojmenném válečném hrdinovi), Kon-Tiki (o mořeplavci Thoru Heyerdahlovi) nebo pár dílů seriálu s výmluvným názvem Marco Polo. S audiovizuálními biografiemi zásadních historických postav má tedy Sandberg zkušeností takříkajíc na rozdávání.

O kariérních úspěších Roalda Amundsena nelze pochybovat. Najde se však také dost životopisců, kteří jej popisují jako člověka v některých směrech docela kontroverzního, například co se jeho milostných eskapád a až nebezpečné zarputilosti při snaze o dosažení vytyčeného cíle týče. Sandberg a scenárista Ravn Lanesskog (historický velkofilm Poslední král) každopádně stáli před otázkou, jaký ten "jejich" Amundsen vlastně bude. A hlavní devíza filmu spočívá v tom, jej rozhodně netraktují pouze coby neomylně ikonickou postavu, ale jeho charakter nahlížejí z vícera úhlů.

Amundsenův příběh sice nepřekvapivě vyprávějí od jeho útlého dětství až po záhadné zmizení během riskantní záchranné mise, ale děje se tak prizmatem dvou jiných postav, kdy každá vnímá vrcholy a pády badatelova životního příběhu po svém. Jeho bratr, trpící komplexem méněcennosti, ho chápe podstatně jinak než nejnovější z polárníkových lásek. Jak už to tak většinou bývá, nezaujatý pozorovatel tuší, že pravda leží někde uprostřed, ale tuto nejednoznačnost je každopádně nutné ocenit.

Tím spíš, že celkově je Amundsen snímkem spíše rutinním, a to jak co se týče nakládání s historickými fakty, tak v rámci žánru dobrodružného filmu. Především kvůli prostředí, v němž se jednotlivé výpravy za poznáním dosud nepoznaného odehrávají, vytane mnoha divákům na mysli nedávný seriálový hit The Terror. Jelikož obě díla přistupují úplně jinak třeba ke snaze držet se reálných konsekvencí, není úplně na místě je v tematické rovině srovnávat. Naopak docela dobře však hledání paralel poslouží k tomu, abychom si uvědomili, jak moc akademicky opatrným filmem Amundsen je.

Uvědomíme-li si, že v jeho středu stojí postava, jejíž nonkonformní předobraz celým svým životem vystupoval z řady, zamrzí to tím spíš. 

Amundsen
Espen Sandberg
Premiéra 26. prosince 2019
www.bontonfilm.cz

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 01/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Petr Borkovec
Věci, které ztrácíme
Meandr
Ty jednou někde necháš vlastní hlavu! Minule klíče, včera šála – a teď sluchátka! Na co prosím tě myslíš?“ Leporelo o věcech, které často ztrácíme. Které zapomínáme ve vlaku, ve škole, na plotě, v obchodě nebo kdovíkde. O věcech, s nimiž se už neshledáme...
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+