Zveřejněno dne 3. 5. 2019
RECENZE: Střílečka po česku
"Pic, pic, pic, pic! A není..." Kdyby jen šlo zneškodnit zlo tak snadno... Teroristka je v kontextu současné české produkce pozoruhodně svěží snímek, který se výrazně vyjímá mezi vším, co jsme zvyklí v kinech v posledních letech vídat.

Jednoznačný přínos představuje již obsazení Ivy Janžurové do titulní role. Ta si na podobně velkou úlohu ve filmu dlouho počkala a tato jí byla navíc psána přímo na tělo. Excelují ovšem také ostatní herci, mile překvapují dokonce i ti "okoukaní", jako jsou Pavel Liška nebo Taťána Vilhelmová.

Počáteční pomalý rozběh dává o to větší spád poslední části, kdy dojde se vší vervou na věc. Zastřelí, nebo nezastřelí? Jak už to u českých snímků bývá, jde o komedii dost hořkou, u které je čistý happyend prakticky vyloučen. Pro klasického diváka, který se v kině rád od plic zasměje, skýtá snímek spoustu vděčných momentů, v rovině komedie funguje opravdu spolehlivě.

Velmi neotřele vyznívají nejrůznější odkazy na westerny a další kultovní střílečky, za všechny jmenujme například skvělou stylizující hudbu. Na druhou stranu, vezmeme-li věci skutečně do důsledku, pak stojí za úvahu, zda Teroristka pod rouškou odlehčené komedie nebezpečně nebanalizuje násilí. On by totiž jeden mohl lehce (a rád) zapomenout, že povodí Berounky není coloradský kaňon...

Je vlastně morálně v pořádku popadat se u něčeho takového za břicho? O tom by se daly vést nekonečné debaty. Spokojme se s tím, že záleží v první řadě na tom, v jaké rovině Teroristku chceme číst. Z hlediska filmového zážitku a originality jde o nadprůměr.

Teroristka
Radek Bajgar
Premiéra 4. dubna 2019

Článek otištěn v Kult 05/19

Miloš Doležal
Velký pátek číhošťského faráře P. Josefa Toufar: Křížová cesta
Nezávislý podmelechovský spolek
Dalším kamínkem do toufarovské mozaiky, kterou trpělivě a pečlivě skládá spisovatel Miloš Doležal, je jeho text čtrnácti zastavení křížové cesty. Čtrnáct obrazů, čtrnáct pozastavených situací na životní cestě i v trýznivém životním finále číhošťského faráře P. Josefa Toufara (1902—1950), jedné z prvních obětí komunistického režimu u nás, vznikalo několik let. Doplňují je meditace-modlitby-prosby karmelitánské řeholnice Marie Judit od Ježíše Zmrtvýchvstalého z kláštera v Dačicích. Vydáno k 70. výročí smrti P. Josefa Toufara 25. února 2020.