Zveřejněno dne 4. 9. 2018
RECENZE: Poslední měsíce studenta Palacha
Není jednoduché natočit film o ikonické postavě národních dějin. Přesto se s podobnými pokusy poslední dobou roztrhl pytel (svůj snímek již mají Jan Hus, Jan Masaryk, Milada Horáková či kontroverzní Lída Baarová). O tom, jak ošemetný takový úkol je, vypovídají nejen mnohé nelichotivé kritiky, ale i rychlost, s jakou tyto filmy po své premiéře mizí z výsluní diváckého zájmu.

Režisér Robert Sedláček má se svým Janem Palachem ztíženou situaci, která je však zároveň výhodou: může si dovolit větší invenčnost, protože k smýšlení a jednání jeho hrdiny neexistuje žádný jasný klíč. Co se v Palachovi před jeho sebeupálením odehrávalo? Byl skutečný hrdina? Jak se vlastně choval v soukromí? Lze s povděkem konstatovat, že tvůrci (scénář napsala Eva Kantůrková) se daného úkolu chopili s uměřeností, bez patosu, či zase naopak přílišného „shazování“ titulní postavy. Výsledek působí vyváženě a uvěřitelně. Sedláčkův Palach se jeví jako docela normální, i když hloubavější mladík, který má své chyby a na kontě přešlapy, ale v divákovi budí respekt a zdravé sympatie.

Film vypráví sice lineárně, bez nějakých formálních experimentů, zato ve více či méně jemných náznacích, z nichž některé nemusí divák ihned rozklíčovat. Ačkoliv každý ví, že tenhle příběh neskončí dobře, samotný závěr zaskočí svou syrovostí. Nikoliv samoúčelnou. Právě určitá vícevrstevnatost filmu je hlavní devízou, tím spíš, že v současné domácí produkci není bohužel moc častá. Koneckonců, hodnotu snímku totiž dokládá právě to, pokud vyzývá k zamyšlení a opakovanému zhlédnutí. Jan Palach takový je.

Jan Palach
Režie: Robert Sedláček
Premiéra: 21. srpna 2018

Článek otištěn v Kult 09/18

Gillian Hicková
Veterinářka
Jota
Ať už kastruje koně v Dublinu nebo odřezává rohy skotu na wicklowském venkově, zachraňuje zraněné kočky před podvraťáky nebo se potýká se zdrogovanými hlídacími psy, veterinářku Gillian Hickovou humor nikdy neopouští. A právě její neutuchající smysl pro humor se promítá do této knihy, jež je jakýmsi záznamem náročných situací, se kterými se v práci jako čerstvě promovaná veterinářka setkává. Nejen že musí pomoci zvířatům od jejich neduhů, ale musí se vypořádat i s „lidskými“ nástrahami v podobě dohazovačských matek nebo šovinistických farmářů, nemluvě o chlapících, kteří se neustále ptají: „A kde je ten opravdickej veterinář?“