Zveřejněno dne 4. 9. 2018
RECENZE: Poslední měsíce studenta Palacha
Není jednoduché natočit film o ikonické postavě národních dějin. Přesto se s podobnými pokusy poslední dobou roztrhl pytel (svůj snímek již mají Jan Hus, Jan Masaryk, Milada Horáková či kontroverzní Lída Baarová). O tom, jak ošemetný takový úkol je, vypovídají nejen mnohé nelichotivé kritiky, ale i rychlost, s jakou tyto filmy po své premiéře mizí z výsluní diváckého zájmu.

Režisér Robert Sedláček má se svým Janem Palachem ztíženou situaci, která je však zároveň výhodou: může si dovolit větší invenčnost, protože k smýšlení a jednání jeho hrdiny neexistuje žádný jasný klíč. Co se v Palachovi před jeho sebeupálením odehrávalo? Byl skutečný hrdina? Jak se vlastně choval v soukromí? Lze s povděkem konstatovat, že tvůrci (scénář napsala Eva Kantůrková) se daného úkolu chopili s uměřeností, bez patosu, či zase naopak přílišného „shazování“ titulní postavy. Výsledek působí vyváženě a uvěřitelně. Sedláčkův Palach se jeví jako docela normální, i když hloubavější mladík, který má své chyby a na kontě přešlapy, ale v divákovi budí respekt a zdravé sympatie.

Film vypráví sice lineárně, bez nějakých formálních experimentů, zato ve více či méně jemných náznacích, z nichž některé nemusí divák ihned rozklíčovat. Ačkoliv každý ví, že tenhle příběh neskončí dobře, samotný závěr zaskočí svou syrovostí. Nikoliv samoúčelnou. Právě určitá vícevrstevnatost filmu je hlavní devízou, tím spíš, že v současné domácí produkci není bohužel moc častá. Koneckonců, hodnotu snímku totiž dokládá právě to, pokud vyzývá k zamyšlení a opakovanému zhlédnutí. Jan Palach takový je.

Jan Palach
Režie: Robert Sedláček
Premiéra: 21. srpna 2018

Článek otištěn v Kult 09/18

Petr Klíma
Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny
SmartPress
Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji. Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit? Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných „zelených bílkovin“ (saláty a pomazánky – klíčené luštěniny – polévky – hlavní jídla – laskominy a sladká jídla).