Zveřejněno dne 15. 4. 2017
RECENZE: Poutavě polopatická detektivka
Každý nový film bratří Dardennů budí minimálně mezi náročnějšími diváky pozornost. Belgické duo sbírá jeden festivalový vavřín za druhým, na kontě má mimo jiné dvě Zlaté palmy z Cannes. Pravidelný tříletý odstup mezi jednotlivými díly poprvé zkrátili a po vynikajícím sociálním dramatu Dva dny, jedna noc z roku 2014 soutěžili na nejprestižnější světové přehlídce už loni se snímkem nazvaným Neznámá dívka.

Titulní postavu divák na plátně nezahlédne jinak než jako zoufalou hrdinku zachycenou v posledních okamžicích jejího života na bezpečnostní kameře. Ta je nainstalována na budově, v níž ordinuje mladá lékařka Jenny. Jelikož za tragickou událost cítí zodpovědnost, pokouší se alespoň vypátrat dívčino jméno. Klidně za cenu vlastního zdraví, neřkuli života.

Jinými slovy, Jean-Pierre a Luc Dardennovi se velmi přiblížili klasické detektivce. Oblíbeným žánrovým prvkem Neznámou dívku dozajista obohatili. Dokonalé syntézy se svými obvyklými postupy však nedosáhli. Příběh se znovu posouvá dopředu velmi pozvolna, především prostřednictvím brilantně nasnímaných i napsaných dialogů. Zdaleka ne všechny sekvence nějakým zásadním způsobem obohacují netradiční vyšetřování, protože se věnují Jennyině lékařské praxi. Všechny však, jak je u autorů zvykem, tematizují různorodé problémy soudobé společnosti.

Obě hlavní linie vedle sebe nefungují ideálně. Ta žánrová trpí přílišnou polopatičností, ta sociálně angažovaná zase nemá dostatek prostoru. Neznámá dívka přesto bez jakýchkoli pochybností stojí za zvýšenou pozornost i návštěvu kina. Vybroušený styl jejích autorů z ní totiž navzdory určité nekonzistentnosti činí dostatečně poutavou podívanou.

Neznámá dívka
Jean-Pierre a Luc Dardennovi
premiéra 27. dubna 2017

Článek otištěn v Kult 04/17

Iveta Grófová
Pátá loď
Cinemart
I dětská hra se může stát něčím, co navždy změní život. Film Pátá loď vypráví příběh netradiční dětské rodiny inspirovaný skutečnou událostí. Malá Jarka má mámu, která nechce být mámou. Zoufale hledá lásku a nachází ji náhodou, když za zvláštních okolností vezme dvě batolata do opuštěné zahradní chatky. Její skutek je dojemným a dětsky upřímným pokusem napravit svět dospělých svojí hrou na rodinu, jakou by chtěla mít.