Zveřejněno dne 11. 11. 2021
RECENZE: Spřátelí se liška s myší?
Pravidelné žehrání na to, že české hrané filmy skutečně jen velmi sporadicky bodují na prestižních zahraničních festivalech, se bohužel zakládá na pravdě. Ty animované jsou v tomto směru mnohem úspěšnější. Například snímek s půvabným názvem Myši patří do nebe letos zvítězil ve své kategorii na MFF v Šanghaji. A není divu, je totiž velmi povedený.

Dílo zaštítěné jmény režisérů Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka má všechny předpoklady pro to, aby zaujalo i obecenstvo navyklé uniformní „dokonalosti“ disneyovských spektáklů. A to bez ohledu na skutečnost, že vycizelovanou 3D animaci zde částečně nahrazuje návrat k bohaté české loutkářské tradici.

Příběh myšky Šupito a lišáka Bělobřicha, kteří se kočkovali tak dlouho, až se stali oběťmi tragické autonehody, se téměř celý odehrává ve zvířecím nebi. Ačkoli to může znít docela morbidně, tvůrcům se až na pár zbytečně temných sekvencí daří držet atmosféru v mezích, kde hraje prim dobrodružství schopné zaujmout děti i jejich rodiče. Tradiční plejáda prvoplánově humorných postaviček nepřesahuje míru dobrého vkusu, a byť si hlavní hrdinové kladou během svého putování otázky, jež mají i na poli animovaného filmu do originality daleko, vůbec to nevadí.

Adaptace dětské knihy Ivy Procházkové se po scenáristické stránce chopili Alice Nellis a Richard Malatinský. I jejich zásluhou se Myši patří do nebe vyvarovaly zbytečně komplikovaných zádrhelů. Děj je po celou dobu přehledný, aniž by podceňoval intelekt a recepční schopnosti svého publika. To je přitom pouze jeden z faktorů, které si zaslouží pořádný potlesk. A klidně i nějaké další ceny.

IMDb 80 %
ČSFD 83 %
Kult 80 %

Myši patří do nebe
Denisa Grimmová, Jan Bubeníček
Premiéra 7. října 2021

Článek otištěn v Kult 11/21

Tereza Vostradovská
Hravocesta
Běžíliška
Myška si ořezala tužku a s cestovním deníkem vyrazila na cestu. A co že si do něj zapisovala? Trasy stěhovavých ptáků, tvary rozvětvených kořínků, čárky za každou padající hvězdu. Ale i smutek z odpadků nebo špinavé vody v potoce. Tak kdo si teď sedne s jejím deníkem do křesla a kdo z něj radši vytrhne jen pár stránek s návodem na sestavení úpravny vody nebo odlévání zvířecích stop, nacpe si je do kapsy a hned tohle všechno poběží vyzkoušet?

Copyright © 2005–2022 Radek Holík