Zveřejněno dne 4. 11. 2021
RECENZE: Bond vsadil na jistotu
Dlouho odkládané se stalo skutečností a do kin konečně vtrhlo nové dobrodružství Jamese Bonda. Má pořadové číslo 25 a se 163 minutami je doposud nejdelší. Odpověď na obligátní otázku, zda se dlouhé čekání vyplatilo, se tentokrát zcela kryje se vztahem konkrétního diváka k bondovské franšíze jako takové. Nové fanoušky jí Není čas zemřít nepřinese.

Dlouho dopředu bylo jasné, že Daniel Craig se v roli agenta s povolením zabíjet představí popáté a naposledy. Film je proto možné číst nejen jako další příspěvek do sáhodlouhé série, ale i coby završení její moderní podoby. A zatímco především Skyfall a Specter dráždily konzervativní část publika svou nejednoznačností, komplikovaností a okatým narušováním „nedotknutelného“, Není čas zemřít se v tomto směru drží docela při zdi.

Opět do sebe absorbuje mnohé z nedávné i klasické minulosti, příběh je ovšem bez ohledu na to vystavěn až staromilsky. Dojde sice na dřív nepředstavitelná prvenství (přičemž nemám na mysli tolik kritizovaný fakt, že agentkou ve službách Jejího Veličenstva může být žena tmavé pleti), ale třeba co do her s pravidly žánru jako takového film pouze recykluje stokrát omletá klišé. Především monology hlavního záporáka tahají za uši.

Mnohé ovšem vynahradí téměř civilní finále snímku. Rezignace na pompéznost za každou cenu se ukáže přesně tou kulisou, která trochu paradoxně akceleruje pocit, že divák sleduje závěr něčeho velkého, do značné míry neopakovatelného. A dost možná filmu díky tomu odpustí i některá hluchá místa. A že jich na štědré ploše bezmála tří hodin absolvoval dost.

IMDb 76 %
ČSFD 80 %
Kult 70 %

Není čas zemřít
Cary Joji Fukunaga
Premiéra 30. září 2021

Článek otištěn v Kult 11/21

Tomáš Etzler
Novinářem v Číně
Vyšehrad
Autobiografická kniha Tomáše Etzlera mapuje dekádu jeho života v Asii, kde působil sedm let jako stálý zpravodaj České televize v Číně a pak tři roky na volné noze v Hongkongu. Během této doby připravil jen pro Českou televizi více než pět set reportáží a stovky živých vstupů ze všech čínských provincií a také z dalších dvanácti asijských zemí.

Copyright © 2005–2022 Radek Holík