Zveřejněno dne 4. 3. 2020
RECENZE: Svoboda svědomí
Národní divadlo Brno po dlouhé době uvádí vlastní kus, operu zkomponovanou na objednávku přímo pro jeho operní soubor. Jako námět zvolilo osud sochaře Otakara Švece, autora nechvalně proslulého Stalinova památníku na pražské Letné. Opera Monument však není pouhým zpívaným životopisem nešťastného umělce. Na pozadí jeho života vypráví příběh mnohem univerzálnější.

Operní dílo v jedenácti scénách a pouhých 80 minutách představuje divákovi okolnosti vzniku jednoho monumentu. Tvůrci se odchýlili od skutečných událostí v Praze oproti jiným dílům s touto tematikou (např. televiznímu filmu Viktora Polesného Monstrum) v několika detailech. Umělec v soutěži vyhrává se sochou, která se té, co skutečně stála na Letné, nepodobá, role manželky a milenky je upozaděna, sebevražda sochaře se též odehraje jinak, než tomu bylo v případě skutečného Otakara Švece. Naopak byl dán větší prostor dobovým okolnostem, jako je ustavičné sledování tajnou policií, a objevuje se dosud neakcentovaný náboženský prvek.

Na všech rovinách je poznat, že kus vznikal přímo pro Janáčkovo divadlo. Scénografie tvoří s divadelním prostorem jednotný celek. Je strohá, v ponurých šedých tónech, jedinou výraznou barvou je rudá, která ale v tomto případě neznamená život, nýbrž odkazuje k symbolům totalitního režimu.

Hudba skladatele a dirigenta Marka Ivanoviće na sebe nestrhává pozornost, ale zároveň není pouze kulisou. Obsazení známého barytonisty Svatopluka Sema do hlavní role je sázkou na jistotu, protože své role dokáže nejen výtečně zazpívat, ale neméně dobře také zahrát. Mezi hrstkou ženských postav má větší prostor pouze Markéta Cukrová jako sochařova manželka. Orchestr i všechny tři sbory (Sbor Janáčkovy opery, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno) jako vždy podávají skvělý výkon. Vše korunuje citlivá práce režiséra a libretisty v jedné osobě Davida Radoka, který dokáže zachovat individualitu jednotlivců i v davových scénách.

Díky tomu, že postavy nemají jména (propagační materiály je označují stroze jako Sochař, Ministr nebo Kolega), je opera Monument nadčasovým svědectvím o věčném boji mezi svobodou svědomí umělce a bezcitností režimu, který dokáže zlomit téměř každého, jakkoli dobrého člověka. Příslušník StB se v jedné scéně ptá, na co je sochaři hlína, když socha je z kamene. Absurditu situace, stejně jako celého fenoménu totality, tím vystihuje dokonale.

Marko Ivanović, David Radok: Monument
Národní divadlo Brno
Premiéra 7. února 2020

Článek otištěn v Kult 03/20

Jan Hocek
100 nejhezčích výletů po Čechách a Slovensku
Universum
100 nejhezčích výletů po Čechách a Slovensku, za všech ročních období, pěšky, na kole i dalšími způsoby. Načerpejte inspiraci z tras navržených zkušeným cestovatelem. Popisy trasy jsou doplněny o mapy, tipy na zajímavosti po cestě a v neposlední řadě o nádherné fotografie