Hudba

Zveřejněno dne 30. 4. 2019
RECENZE: Dvořákovo Vie Via Vivaldi
Možná leckoho napadne: Čím to, že je rocker Michal Dvořák tak zaujatý hudbou barokního skladatele Antonia Vivaldiho? Natolik, že připravil světovou multiefektní hudební show, složenou ze skladeb tohoto mistra?

Je to prostě hudba, co je oba spojuje. Krásná, inspirující, hravá. A když se k tomu přidá výprava Vivaldianna, jak ji připravila Dvořákova produkce, pak už opravdu není co řešit. Na své si přijdou všichni, i ti, kteří přišli jen ze zvědavosti.

Vivaldianno Reloaded navazuje na úspěšný projekt Vivaldianno – Město zrcadel, jenž vychází z velmi úspěšných alb Vivaldianno MMVII a Vivaldianno MMXII, na kterých s Michalem Dvořákem spolupracoval Jaroslav Svěcený.

Myslím, že právě spojení se světově uznávaným houslovým virtuózem přispělo k tak výraznému úspěchu projektu. Jaroslav Svěcený už ve Vivaldiannu bohužel nepokračuje. Verze Reloaded ovšem zdobí zase jiné zvučné jméno. Irský herec Pierce Brosnan, jeden z představitelů Jamese Bonda, propůjčil show svůj hlas jako průvodce, čímž slovem nahradil Jiřího Dvořáka.

A co se vlastně za oním tajuplným názvem Vivaldianno vůbec skrývá? Především se jedná o bezmála dvouhodinové hudební vystoupení, složené výhradně z díla Antonia Vivaldiho. Skladeb, které diváky provázejí vyprávěním o autorových životních zvratech, od narození po jeho skon. Přirozeně jde jen o ukázky z tvorby. Ani při nejlepší laserové show nebylo možné kvůli jejich stopáži zvládnout celé skladby. Jedná se o vybrané fragmenty, které vystihují atmosféru. Zazněly zde ve špičkovém podání! S množstvím brilantních sól či duetů.

Chvílemi mne napadalo, zda oněch vizuálních efektů není přece jen příliš. Úchvatná hudba, doplněná efektní videoprojekcí s laserovou show, a k tomu ještě překladové titulky. Na druhou stranu byl díky tomu divák v podstatě totálně vtažen do uměleckého vystoupení, které hned tak neuvidí. A vlastně ani neuslyší.

Když k tomu přičtete ještě živou, podmanivou choreografii, odehrávající se na pódiu v prostoru mezi videoprojekcí a orchestrem klasického i art-rockového složení, vznikne skutečně nevšední zážitek. Zvlášť pokud jsou kostýmy zvoleny tak, aby "děj" přímo rozvíjely. Třeba úchvatný tanec zrcadel.

Vivaldianno je multiefektní show vážné hudby, při které se sedí. V šatech, v obleku nebo v riflích si diváci mohli odpočnout u koncertu, jenž rozhodně nenudil, ale nadchl a osvěžil. Především však dokázal, že skladby, které se většinou tísní v historických sálech, snesou i sportovní halu, aniž by utrpěla jejich velikost.

Vivaldianno Reloaded
Městská hala Vodova, Brno
14. dubna 2019
www.vivaldianno.cz


Robert Žďárský
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Jiří Skoupý
Zapomenutý brněnský atentát
Academia
Je 7. února 1945. Ulicemi Brna jezdí auta a tramvaje, lidé spěchají za svými povinnostmi. Jen málokdo by si povšiml dvou mladých mužů, postávajících na nároží ulic Nerudovy a Kounicovy. Ve tváři vyššího z mladíků se světlými vlasy se zračí napjatý výraz. Pečlivě kontroluje zásobník pistole pod kabátem. Za okamžik bude ústí zbraně mířit na důstojníka SS, který zatím nemá o chystaném útoku sebemenší tušení… Zmínění muži, Alois Bauer a Vladimír Blažka, byli členy levicové odbojové skupiny Předvoj a cílem útoku se stal 38letý důstojník, SS-Hauptsturmführer August Gölzer. Nejen na otázky, jaké bylo skutečné pozadí vykonaného činu a proč musel zmizet z dějin, aniž by byl jak nacistickým, tak i komunistickým režimem sebeméně propagandisticky využit, se pokouší odpovědět tato kniha.
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+