Hudba

Zveřejněno dne 8. 9. 2018
ROZHOVOR: 4TET
Počátek této vokální skupiny čtyř elegánů v cylindrech lze datovat do doby po přelomu milénia, nejsou to tudíž žádní nováčci. Setrvalou přízeň publika si získali svými pěveckými kvalitami, precizností, neotřelými aranžemi populárních melodií pro čtyři mužské hlasy a v neposlední řadě originálními vystoupeními. Už 20. září 2018 je budeme mít možnost vidět naživo v brněnském Sono Centru. Jak jejich nápady vznikají a co všechno za úspěchem 4TETu stojí, nám prozradil skladatel a autor hudebních aranžmá Jiří Škorpík.


Vystoupení 4TETu musejí být často fyzicky náročná, v kostýmech horko atd. Jsou někdy situace, kdy si vyčítáte, do čeho jste se to "uvrtali"? Nebo je toto showmanství naopak to, co vás na tom baví?

Přiznávám, že koncerty 4TETu jsou, alespoň pro mne, skutečně fyzicky náročné. Pohyby, choreografie, shaker, louskání, dupání, koncert bez pauzy... Je toho mnoho. Nemyslím si ale, že za "showmanství" lze považovat pocení se v kostýmech... Mluvím-li ale za sebe a odpovídám na dotaz, zda jsem někdy zalitoval, pak musím upřímně přiznat, že za celých 16 let jsem nikdy nelitoval, že jsem Jiřímu Kornovi a Jindřichu Hefnerovi kývl na nabídku vytvořit něco nového, tedy 4TET. Ani slovo "uvrtat" nepovažuji za šťastné. Byl jsem nadšen, jsem ve 4TETu spokojený a doufám, že nás Pán Bůh miluje a všechny radosti si budeme moci ještě dlouho ve zdraví dopřávat. 4TET je jedním z několika mých splněných hudebních snů a přinesl mi mnoho. Naprostou tvůrčí aranžérskou svobodu a druhou rodinu.

Chodí podle Vás dnes lidé na koncerty 4TETu především kvůli profesionální hudbě, nebo čekají spíše onu show?

Co si tak představit pod pojmem "profesionální hudba"... Je to spíše dotaz pro ono publikum, nikoliv pro nás. Domnívám se ale, že nastala ta správná doba, kdy posluchač-divák vždy velkoryse ohodnotí živé vystoupení, oproti rádoby show na playback. Můj názor.

Odkud se bere nápad vše označovat pomocí čísel? Názvy desek, verze koncertů... 

Každý z nás chodil do školy a učil se počítat a označovat pořadí čehokoliv. Tedy pokud je CD první, je označeno 1. Pokud třetí, tak 3. Jak logické. Jak originálně samozřejmé. 

Občas vystupujete také s brněnskou filharmonií. To je docela neobvyklé spojení.  Jak se dohromady snese vokální kvartet a orchestr? 

4TET podnikl s Filharmonií Brno dva projekty: 4TET Symphonic a 4TET VVK - Velký Vánoční Koncert. Za neobvyklé toto spojení nepovažuji. Je to propojení sborového zpěvu a symfonického orchestru, které je přeci "běžné". Neobvyklá jsou spíš aranžmá a celkové pojetí onoho propojení a jevištního ztvárnění. Toto považuji za splnění dalšího z mých hudebních snů a věřte, stát před takovým tělesem je zážitek, čest a také nesmírná zodpovědnost.

Váš repertoár je žánrově velmi pestrý. Podílí se na výběru písní všichni členové? 

Ano, je tomu tak. Jiří Korn, David Uličník, Dušan Kollár i já. Každý jinou měrou, ale víceméně všichni členové 4TETu i manažerské firmy Krach se podílejí na širším výběru skladeb. Dá se říct, že rozhodující slovo máme my dva s Jiřím. Každý hovor, každá poznámka či narážka může být impulsem pro nový nápad na aranžmá.

Je něco, co jste ještě nevyzkoušeli a lákalo by vás to?

Nevím, co kolegové... ale já jsem nikdy nejedl brouky a housenky, ač mi to Ivan Vodochodský nabízel a vřele doporučoval. Nikdy jsem neletěl balónem nad Českým rájem a nikdy jsem nevyzkoušel, i kvůli nadváze, skok padákem, ač bych opravdu moc a moc chtěl... 

Co Vás vedlo k tomu zařadit do repertoáru i budovatelské písně, jako je Dobrý den?

Někdy je až mrazivě vtipné si připomenout doby dávno minulé, které se mohou pouhým lusknutím prstů vrátit. A vrací se. Nemyslíte? Navíc, ač si to už přiznáme či nikoliv, my všichni podobných ročníků máme tyto melodie hluboko pod kůží a nelze se nad nimi hořce neusmát. Jejich obsah je často až neuvěřitelně aktuální a poukazuje na absurditu doby a rádoby dobrých úmyslů jejích propagátorů.

V Brně vás čeká koncert v Sono Centru a brzy po něm zahajujete sérii vystoupení s novou, pátou koncertní verzí. Co přinese konkrétně nového oproti té předchozí?

My to nepovažujeme za "sérii" či "Tour", prostě jen soustavně celoročně koncertujeme a obměňujeme repertoár a obsah. Verze 5 opět přinese několik nových aranžmá, nové sólové písně nás všech, jinou scénu, obměněné kostýmy a vlastně "nový" 4TET. Pravda, poněkud starší, prošedivělejší a citlivější, snad i trochu rozumnější, ale minimálně stejně veselý a praštěný. Rozhodně si bude ještě více vážit každého znělého čistého akordu, každé písně, každého koncertu a krásného času, společně stráveného na jevišti před publikem, které si udělalo čas, nelitovalo nemalých finančních prostředků a přišlo si poslechnout něco poctivého od srdce, pobavit se a strávit s námi hezký čas a pohodu a klid. Tedy poslechnout si 4TET.
Děkuji za celé naše vokální seskupení a nejen já se budu těšit na potkanou na našem koncertě. Ať se Vám a všem čtenářům vše daří. 

Uskupení 4TET vzniklo v roce 2002, tvoří je Jiří Korn (baryton 1), Jiří Škorpík (baryton 2), Dušan Kollár (bas) a David Uličník (tenor). Mezi písněmi, kterým dali nový háv, prosluly například Lion Sleeps Tonight či Lady Carneval. Doposud vydali čtyři alba s názvy 1st, 2nd, 3rd a 4th.

Foto: Jan Saudek

Eva Svobodová
Článek otištěn v Kult 09/18
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Alena Ježková
Staré pověsti české a moravské
Tichá srdce
Moderní převyprávění Jiráskových pověstí z pera oblíbené autorky pro děti a mládež. Napínavé příběhy psané živým jazykem od svého prvního vydání v roce 2005 zasáhly tisíce školních děti a oprávněně náleží mezi stálice školní četby. Kniha navíc obsahuje krátké naučné texty, které čtenáře uvádějí do reálií doby, v níž se jednotlivé příběhy odehrávají. Nové vydání výtvarně doprovodil Lubomír Kupčík, renomovaný autor populárně naučných a fantasy ilustrací.
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2018 Radek Holík
Google+