Výstavy

Zveřejněno dne 23. 6. 2017
RECENZE: Venuše z Bruntálu
Fotograf Jindřich Štreit má zavedené renomé nejen v České republice, ale i v zahraničí, takže každá jeho výstava vzbuzuje nadprůměrný zájem veřejnosti. Vystavit Štreita tak bylo pro Moravské zemské muzeum v podstatě sázkou na jistotu. Zvlášť když má být jednotícím námětem žena, věčné a nevyčerpatelné téma.



Jak už je však u tohoto umělce zvykem, je jasné, že nepůjde o žádné líbivé obrázky krasavic ze žurnálu. Jeho fotografie mají specifickou poetiku dánu právě tím, že zachycují všednost, banalitu a snad i jakousi skrytou, paradoxní krásu v nečekaných kontextech.

Výstava přináší několik desítek černobílých snímků v malém i velkém formátu pořízených v 80. letech 20. století převážně na severu Moravy. Jde o region, s nímž autor do značné míry sepjal svoji tvorbu i osobní život. Pohraniční kraj nechvalně proslulý vysokou nezaměstnaností a atmosférou vykořeněnosti, způsobenou vysídlením původního německého obyvatelstva, skutečně není klasickou kulisou umělecké tvorby. Člověk by si až řekl, že mu šlo o to, ukázat co největší drsnost a bezútěšnost zapomenutého kraje na konci světa. Fotografovi hrdinové a hrdinky jsou ve velké většině případů tak přímočaře prostí, až svérázní, že vyvolávají v lepším případě lítost, v horším posměch.

Za velmi dobrý doplněk považuji souběžné promítání snímku dokumentaristy Jana Špáty z roku 1990, jenž zachycuje Štreita přímo při jeho práci a dává možnost nahlédnout do pozoruhodného světa jeho figurantů. Ještě více než fotografie tak poodkrývá tento bizarní mikrokosmos. Sám režisér k snímku poznamenal, že se jedná o jeden z jeho nejdrsnějších filmů. Skoro se až nechce věřit, že jde o dobu tak nedávnou, zde jako by se čas dočista zastavil. Oprýskané budovy, neupravené dvorky s volně se pasoucím domácím zvířectvem a někdy ještě předválečné vybavení domácností: staré kredence, umělé ubrusy a madony s Ježíškem shlížející na to všechno ze stěny. Téma ženy je zde jen jakýmsi spíše uměle vytvořeným jednotícím prvkem: tím, co všechno spojuje, je ve skutečnosti spíše bizarnost. Ta je mnohdy tak velká, že se zdá až neuvěřitelné, že jde o skutečné, nezinscenované výjevy. Nechtěná komika prostupuje prakticky vším, od snímků stařičkých dělnic v šátku a teplákách po gratulace národního výboru místním jubilantům odehrávající se v kulisách dvorku se slepičinci.

Formálně se jedná o zcela tradiční výstavu, nesnaží se o žádné neotřelé, nové pojetí. V tomto případě je ovšem obsah sám o sobě natolik poutavý a vševypovídající, že nic dalšího není ani potřeba, jednoduchost instalace je naopak výhodou. Zajděte a uvidíte.
 
Venuše – fotografie Jindřicha Štreita
Moravské zemské muzeum, Palác šlechtičen
28. dubna – 1. října 2017
www.mzm.cz
Foto: Jindřich Štreit

Eva Svobodová
Článek otištěn v Kult 06/17
 Přidejte k článku první komentář >> 
Reklama:

Novinky:
Hany Abud-Assad
Hora mezi námi - DVD
Cinemart
Alex je fotoreportérka, která spěchá na vlastní svatbu. Zaskočí ji však nečekané potíže, pravidelné lety jsou kvůli blížící se bouři zastaveny. Na letišti se setká s Benem, lékařem spěchajícím na důležitou operaci. A tak tito dva náhodní spolucestující považují za velké štěstí, když najdou pilota malého letadla, který je ochoten s nimi odletět. Ale jejich radost vyprchá v okamžiku, kdy pilot za letu dostane mrtvici a letadlo se zřítí na zem. Tím se tito dva spolucestující, kteří se poprvé setkali až na letišti, ocitnou uprostřed zasněžených hor bez naděje na záchranu. Podlehnou zraněním těla a duše, nebo ve zdánlivě beznadějné situaci znovu uvěří v důvěru a lásku? A pokud přežijí, dokáží se vrátit do svých životů?
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2018 Radek Holík
Google+