Zveřejněno dne 13. 3. 2020
RECENZE: Třpytivý návod, jak se (ne)zaseknout v minulosti
Představte si, že jste mladík jménem Nick Carraway. Přijíždíte do New Yorku vydělat nějaké ty peníze. A celou dobu se na něj koukáte. Na jeho přepychový dům, kde se pořádají honosné a extravagantně šílené večírky. Tento příběh je o Gastbym, muži s velkým odhodláním. Nejslavnější román Francise Scotta Fitzgeralda ožívá na divadelních prknech díky studentům absolvujícího ročníku činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU.

A proč že byl Gastby tak odhodlaný? No přeci kvůli Daisy – Nickově vzdálené sestřenici. Mezi Gastbym a jí zahořel silný plamen lásky, který však záhy uhasil rozdílný sociální a ekonomický status obou milenců. Když se Gastby svojí vůlí a vytrvalostí konečně stává opravdu velkým, má jeho milovaná už jiného manžela a s ním malou dceru. Neztrácí však naději. Všem okolo něj je přitom jasné, proč se nevyplácí utápět se a hnípat v minulosti…

I když je divadelní adaptace oproti filmovému zpracování v hlavní roli s Leonardem DiCapriem ochuzená například o válečný aspekt odloučení Gatsbyho a Daisy, je příběh v režii Jiřího Lišky srozumitelný rovněž těm, kteří se s daným tématem a námětem setkávají úplně poprvé. Vypravěče Nicka se chopil s veškerou vervou Johny Horák, z něhož sálá energie. Někdy se mu však zápal pro roli vymyká kontrole, což se ale poddá s dalšími reprízami. Gatsby Radka Melši působí místy až moc odtažitě, díky čemuž si k němu nemusí úplně všichni v hledišti vytvořit takový vztah, aby na ně konec zapůsobil kýženým dojmem.

Vezmeme-li v potaz, že se jedná o absolventské představení činoherců, ukazuje se Velký Gastby jako překvapivě roztančený a pohybový kousek. Však se také uvádí na Orlí, nikoliv v tradičním a intimnějším Studiu Marta. Chytlavým hudebním podkresem odvádí dvojice Diana Demescová a Jáchym Šíma, "vypůjčená" z Ateliéru muzikálového herectví od Sylvy Talpové, skvělou práci. Například velmi inovativním, vynalézavým, a hlavně precizním vykreslením automobilů pomocí živých těl získávají pozitivní odezvu z řad diváků v hledišti.

Pokud byste šli orlí "študáky" jen porovnat s filmem, budou to mít "Jamáci" oproti snímku velmi těžké. Skvěle zakomponovaná alegorie s blyštící se koulí vám však dá jasně pocítit, jak je důležité se v životě dívat okolo sebe. Není zas až tak špatné, pokud máte nějaký cíl a tvrdě na sobě makáte. Když ale nedokážete vystoupit z minulosti a na své cestě za snem vnímat okolí, je vám vaše cílevědomost platná asi jako mrtvému zimník.

Velký Gatsby
Divadlo na Orlí
Psáno z reprízy 10. února 2020

Článek otištěn v Kult 03/20

Ariana Neumann
Pod svícnem tma. Hledání příběhu mého otce
Ariana Neumann se narodila v sedmdesátých letech dvacátého století ve Venezuele – zde se začíná odvíjet i děj její knihy – v rodině úspěšného průmyslníka. V době jejího dospívání pro ni byl otec ztělesněním úspěchu a síly. Jeho ovšem pronásledovaly noční můry a probouzel se hlasitým křikem v jazyce, jejž nikdo nepoznával a ani mu nerozuměl. Otec o své minulosti nikdy nehovořil. Jednoho dne našla Ariana starý doklad totožnosti s otcovou dávnou fotografií, ale zcela neznámým jménem. V autorčině pátrání byl onen doklad prvním vodítkem, dalším se stala krabice, kterou zdědila v roce 2001 po otcově smrti. Krabice obsahovala válečné dokumenty, které konečně otevřely dveře ke skutečné minulosti Arianina otce.