Divadla

Zveřejněno dne 22. 1. 2020
Do Industry na Masaryka
První premiérou Divadla Feste v roce 2020 je drama antických rozměrů z rodiny Masarykových. Drama až antických rozměrů Diagnóza: Masaryk otevírá citlivé a ve společnosti málo reflektované téma odkazu rodiny Garrigue Masarykových. Kdo byl Jan Masaryk, a proč v klíčových událostech roku 1938 selhal? A měl vůbec možnost uspět?


"Řeknete ‚divadlo o Janu Masarykovi‘ a předpokládáte přesně tuhle scénu.
Praha, předjaří roku 1948. Muž v županu stojící na římse, vysoko ve druhém patře. Čelem ke zdi. Vpravo od otevřeného okna, ze kterého patrně vylezl.
–    Střih.
Zvuk těla z výšky dopadajícího na tvrdý podklad. Zvuk pochmurně tělesný, hluše masitý.
–    Střih.
To je ten moment, kterým život Jana Masaryka končí, a kterým jako by se zároveň slušelo začít vyprávění o něm. Byla to sebevražda? Prý ne. Takže vražda? A kdo za ní stál? A kdo byl jejím vykonavatelem?
Náš příběh se odehrává jindy a jinde. Ne ve čtyřicátém osmém, ale v roce 1938, a nikoli v Praze, ale v Londýně, na tamní československé ambasádě."

V již čtvrté spolupráci Jakuba Macka a Jiřího Honzírka (po Trenažéru revoluce, Emilu Háchovi a Husině) se otevírá citlivé a ve společnosti málo reflektované téma odkazu rodiny Garrigue Masarykových. Rodina Masarykových je často nahlížena jako pokroková – o TGM se například mluví jako o moderním otci, který kombinoval akademickou práci se starostí o děti, a o matce Charlottě jako o zastánkyni ženských práv. Přesto i touto rodinou prostupují stíny rodinných příkoří a tabuizovaných témat, kterým je dědictví duševní choroby nebo úmrtí sourozenců.

"Jendu to čeká teď. Náš benjamínek – rozmazlený, obskakovaný, chráněný před sebou samým – musí dospět."

Inscenace Diagnóza: Masaryk sleduje životní pouť prezidentova syna Jana Masaryka, jíž determinuje duševní choroba. Konflikt mezi touhami hrdiny a tím, co je nucen reálně dělat, je hluboký a neměnný doslova v antickém měřítku. Jan Masaryk se různými zásahy, snad řízením osudu, stává velvyslancem v Anglii. Ač nemá dostatečné vzdělání, má "tatu" Masaryka – a když na potemnělém konci třicátých let přichází o něj, volí si za otcovskou autoritu Edvarda Beneše. Bez ohledu na loajalitu ke svým silným mužům ale Jan Masaryk ve svém úřadu selhává.

Otázkou, kterou inscenace otevírá, je: Mohl vůbec uspět? "Těžko mohl. Jan Masaryk totiž neselhává jen tváří v tváří sám sobě a své bolavé a zároveň šarmantní slabosti, ale především v konfrontaci s koncentrovaným tlakem nacistického Německa. Hitler chtěl Československo zlikvidovat za každou cenu a Jan Masaryk mu v tom zabránit prostě nemohl," říká Jakub Macek. Režisér Jiří Honzírek jej doplňuje: "Jeho odhodlání bylo vlastně šílené. A můžeme jen spekulovat, zda by v takové situaci neselhal i takový politik, jakým byl jeho otec."

Premiéra 22. ledna 2020 je již zcela vyprodaná. Reprízy proběhnou 30. ledna a 23. února vždy ve 20.00.

Text: Jakub Macek
Hrají: Aneta Nesvadbová, Šárka Šildová, Štěpán Princ, Daniel Možnar
Režie: Jiří Honzírek
Výprava: Jana Hauskrechtová
Technika: Tereza Papáčková
Grafika: Matěj Málek
Produkce: Kristýna Břečková, Veronika Starova

Diagnóza: Masaryk
Divadlo Feste, Industra, Masná 9, Brno
Premiéra 22. ledna 2020
www.divadlofeste.cz


Redakce
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Dark Horse Books & CD Projekt RED
Svět hry Cyberpunk 2077
Fantom Print
Vždycky to žeň až na hranu. Takový je kyberpunk. Nahlédni do temné budoucnosti, kde násilí, útlak a kyber implantáty nejsou jen běžnými nástroji – jsou doslova nezbytné k tomu, aby ses dostal dopředu. Prozkoumej různé čtvrti, gangy a historii Night City. Zjisti vše možné o technologiích zítřka a prostuduj kybernetiku, zbraně a vozidla ze hry Cyberpunk 2077.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+