Divadla

Zveřejněno dne 5. 12. 2019
Studenti JAMU hrají o poměru umělce a moci
Přiblížit divákům legendárního Vsevoloda Emiljeviče Mejercholda jako jednu z nejvýraznějších osobností ruské divadelní avantgardy. To je hlavní cíl nové inscenace, kterou se studenty 4. ročníku činoherního herectví z Divadelní fakulty JAMU nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský. Autorský text Jakuba Kostelníka nazvaný výmluvně Mejerchold. bude mít premiéru ve školním Studiu Marta ve čtvrtek 5. prosince 2019 v 19.00. První reprízy zajímavé divadelní novinky se uskuteční 6. a 9. prosince 2019.



Zejména počátky ruské divadelní avantgardy lákaly rusistu Kostelníka už od dob jeho vysokoškolských studií. "Scénář vznikl na základě žádosti režiséra a díky podpoře profesora Josefa Kovalčuka. Byl zařazen mezi absolventské projekty studentů Divadelní fakulty JAMU," vzpomíná autor na genezi textu. Kostelníkovým záměrem bylo zachytit umělecký vývoj této osobnosti: od herce v počátcích Stanislavského psychologické metody až k Mejercholdovu svébytnému uměleckému pojetí divadla. A na zadním plánu umělcova života chce autor přiblížit také bouřlivé dějiny Ruska první poloviny 20. století, od moderny přes avantgardu až k podobě politicky levicově orientovaného divadla.

Jak doplňuje dramaturg nezvyklého titulu Libor Brzobohatý, věnují inscenátoři také velkou pozornost ošemetnému vztahu umělce a politického establishmentu. Kontroverzní tvůrce a jedinečný divadelník Mejerchold měl být navždy vymazán z dějin divadla. Inscenace se snaží mimo jiné napravit tuto mnohaletou křivdu na autorovi, který padl za oběť velkému stalinskému teroru na přelomu 30. a 40. let minulého století, přestože horlivě vyznával a po revoluci i proklamoval ideály socialismu a komunismu. Pitínského divadelní novinka bude mít něco málo přes dvě hodiny.

Mejercholdův život, hledání jeho vlastního divadelního jazyka i jeho nakonec neblahý vztah se sovětským režimem na jevišti Marty dotvoří skladatel Richard Dvořák, který pro inscenaci složil hudbu vycházející ze tvorby ruských velikánů a Mejercholdových současníků Šostakoviče a Prokofjeva. Výprava je dílem Magdaleny Teleky. Scénář podle dramaturga vyniká především ojedinělou hloubkou, do které se Kostelník při zkoumání fenoménu Mejerchold ponořil.

"Autor scénáře s ohromující pečlivostí reflektoval v textu různé, českému badateli dosud nedostupné materiály a mnohé z nich pro potřeby inscenace přeložil. Například díky překladu stenografických záznamů ze zkoušek můžeme divákům s dokumentární přesností přiblížit Mejercholdovu práci s hercem," zdůraznil Brzobohatý. Mejercholdův specifický divadelní jazyk a slavná biomechanika – tedy jeho proslulá metoda práce s hercem – jsou samozřejmě leitmotivem, který prostupuje celou inscenací. Kostelník ale dodává, že v popředí jeho hry stojí téma poměru umělce k moci, které neztrácí na své palčivé aktuálnosti ani v současné době.

Režisér Pitínský se již před časem v jiné inscenaci zabýval odkazem legendárního ruského divadelníka Stanislavského, jehož metodu se Mejerchold snažil popřít. Nová inscenace je tedy pomyslným druhým dílem z dějin progresivního ruského divadla. "Ano, v podstatě se to tak dá říci - je to ovšem díl tragičtějších rozměrů," poznamenal Pitínský. Mejerchold věřil, že se dá uměním změnit či přímo přebudovat svět, svou tvorbou se snažil vytvořit univerzální divadelní jazyk, který dokáže promlouvat k divákům z různých poměrů a s odlišným ideologickým zázemím. Tento tvůrčí princip v inscenaci podle dramaturga kontrastuje s obdobím, kdy motivací Mejercholdovy tvorby bylo hlavně šíření idey bolševické revoluce: "Otevíráme takto věčnou otázku, jak najít vztah svobodného umění a určité politické ideologie, která do něj vždy nějakým způsobem, méně či více násilně, vstupuje."

Mejerchold.
Studio Marta
Premiéra 5. prosince 2019
www.studiomarta.cz
Foto: Bára Bachanová

Redakce
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Tim Waver
Nikdo není doma
Mystery Press
Všechny domy jsou prázdné. Všichni zmizeli... Zapadlá yorkshirská vesnička měla pouhých devět obyvatel. Nebyli to jen sousedé, ale také blízcí přátelé, kteří se často vídali a trávili spolu čas, včetně osudného Halloweenu, kdy se sešli naposledy. Povečeřeli, popili a vyrazili na setmělá blata, aby si užili předvečer svátku všech svatých. Nikdo se už nevrátil. Nezůstaly žádné stopy ani důkazy, jen několik fotografií, které toho večera pořídili. O dva roky později je už policie naprosto bezradná, a případ proto přebírá soukromý vyšetřovatel David Raker, kterého záhada úplně pohltí. Jaká tajemství obyvatelé před svými rodinami ukrývali? A co tajili jeden druhému? Bylo všechno takové, jak by se mohlo na první pohled zdát? A bude Raker pátrat po devíti lidech – nebo po devíti tělech?
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+