Divadla

Zveřejněno dne 13. 3. 2019
Nová premiéra v HaDivadle
Druhou premiérou probíhající 44. sezony se v brněnském HaDivadle stala 12. března 2019 spolupráce souboru se solitérským divadelníkem, autorem a filmařem Miroslavem Bambuškem.



Bambušek dosud působil např. v pražském Studiu Hrdinů, MeetFactory nebo Divadle X10 a realizoval projekty vlastního Spolku Mezery. Spolupráce na inscenaci Woyzeck – živé variaci nejslavnějšího díla hesenského Němce Georga Büchnera (1813–1837) – přivedla tvůrčí tým pod Bambuškovým vedením k naléhavé a živelné zprávě o hrozbách naší současnosti, definované sílící ekologickou krizí a zároveň postojem netečné většiny, slepě oddané svým pánům.

Do Bambuškovy autorské variace se obtiskují klíčové dějové motivy Büchnerova fragmentárního dramatu z roku 1836, objeveného až expresionisty za první světové války. Příběh o pracovním útlaku prostého jedince (původně vojína), oddávajícího se za mzdu pokusné hrachové dietě, jež je zdrojem jeho zjitřených a stupňujících se halucinačních vizí, je interpretován skrz myšlenkový odkaz českého filozofa a chartisty Jana Patočky, jeho koncept převzetí zodpovědnosti a viny v historickém boji.

Představení zkoumá pozici menšiny, která se odmítá smířit s pasivní konzumací života v dnešní uměle (ne)rovné demokratické společnosti a zobrazuje boj jedince s apatií okolí i sebou samým, svým vnitřním prokletím-posláním coby tvrdou prací se všemi jejími následky. Ptá se spolu s diváky a postavami, zda je vzpoura zdola dnes ještě reálnou, anebo příliš osamělou cestou, a jakou roli v pralesích postdějinné éry hraje mezigenerační spor a mladá energie.

Na scéně se představuje také brněnský multiinstrumentální skladatel a houslista Tomáš Vtípil, který zde vede šestičlennou kapelu se dvěma ženskými pěveckými hlasy. Projekční vize, natočené za účasti hlavního představitele Woyzecka – Marka Kristiána Hochmana, vytvořil na filmový materiál podzemní tvůrce a pedagog Martin Čihák.

Inscenace, v níž je k vidění téměř celý soubor divadla spolu s aktéry pracovního zázemí scény (v úloze přihlížející i bavící se společnosti) tematicky zapadá do letošní sezony HaDivadla, jež nese titul Práce. Hra Woyzeck je věnovaná kritickým důsledkům setrvačného mechanismu éry trhu a kapitálového cynismu.

Georg Büchner a Miroslav Bambušek: Woyzeck
HaDivadlo
Premiéra 12. března 2019
www.hadivadlo.cz 


PR
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Robert Kvaček, Dušan Tomášek
Generál šel na smrt. Životní příběh Aloise Eliáše
Epocha
Příběh za 2. světové války ojedinělý: Poprava předsedy vlády země okupované Němci! Hitlerovci se jí dopustili v červnu 1942 na pražské střelnici v Kobylisích. Na rozdíl od stalinistů nacisté, jisti si svým vítězstvím, se podobnými vraždami veřejně chlubili. Alois Eliáš nebojoval běžnými zbraněmi jako Morávek, Mašín a Balabán. Jeho zbraní byla vojenská lest, předstírání a oddalování, získávání času a snaha o narušení záměrů protivníka. Za těžkých podmínek udržoval rádiové i kurýrní spojení s prezidentem Benešem v Londýně a využíval i dřívější známosti s protektorem Neurathem z mírových jednání v Ženevě. Svedl nejeden „ústupový“ boj s K. H. Frankem. Byl si vědom toho, že mu hrozí smrt. Jiným pomohl k emigraci, ale sám nabídku emigrovat odmítl. Teprve v den nástupu Heydricha v září 1941 byl zatčen a odsouzen k smrti. Zemřel jako hrdina.
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+