Zveřejněno dne 9. 1. 2019
RECENZE: Nesuď. Nikdy totiž nevíš...
Děláme, jako by vykřičené domy neexistovaly. Lehké děvy postávající okolo silnic míjíme s opovržlivým pohledem. Téma prostituce je v mainstreamové společnosti zkrátka jedno velké tabu. Ne však pro nově vzniknuvší divadlo poq, které scénickým čtením hry P.U.N.T.S. Nikdy nevíš od mladé anglické autorky Sarah Page rozviřuje v české premiéře převážně stojaté brněnské divadelní vody.

Jack má 25 let. Nejradši ze všeho má ragby. Vypadá jako jakýkoliv obyčejný mladík. Jen se jeho mentální věk zasekl okolo 15 let. Špatně se vyzná v lidech. Neumí odhadovat emoce a pocity druhých. S běžným životem mu musí být hodně nápomocni rodiče. Jeho starostlivá matka se jednoho dne rozhodne, že je na čase ho přenést přes břímě panictví. Objedná prostitutku Julii.

Díky formě scénického čtení se hlavní představitelé vyrovnali s faktem, že prozatím nemají stálou divadelní scénu. Kavárny a divadelní studio jsou ostatně velmi intimní místa, která dávají plně vyniknout síle tématu, podrženého citlivými výkony Zuzany Ščerbové, Daniela Rymeše, Tomáše Novotného a Evy Ventrubové. Zejména Rymešův Jack rezonuje s ostatními v absurdně komediálně-teskných rytmech.

Pokud si myslíte, že předsudky a vážné věci nelze řešit odlehčeně, jste na omylu. Přístupnost od 15 let je na místě, ale humor, ač je místy hodně syrový, rozhodně nepůsobí rušivě. Naopak podtrhuje a trefně ilustruje například to, jak je špatně, když člověk jako příručku na první sex použije pornografii. P.U.N.T.S. má zkrátka punc. V zimě zahřeje divákovo srdce skoro stejně tak dobře jako punč, který si ostatně klidně můžete k představení objednat a popíjet třeba i v Kavárně Trojka.

P.U.N.T.S Nikdy nevíš
Kavárna Trojka
Psáno z reprízy 14. prosince 2018

Článek otištěn v Kult 01/19

Zita Pallavicini
Deník šílené markraběnky
Garamond
Zita Pallavicini, dědička starých šlechtických rodů rakousko-uherské monarchie, popisuje ve své knize historii své rodiny, složitosti života aristokracie, své lásky i slabosti se stejnou vášní a provokativní upřímností, s jakou žije i svůj život. Vyskytují se v ní přitažlivé a velkolepé postavy jako její maminka, nádherná excentrická česká hraběnka s tragickým osudem, nebo naivně poctivý dědeček, který si nechal pomaďarštit příjmení z Pallaviciniho na Pálinkáse, aby ho pak po padesátém šestém stejně popravili. V knize hovoří o „rudé hraběnce“ Katince Andrássy i své velké lásce, knížeti Karlu Schwarzenbergovi.