Zveřejněno dne 15. 12. 2018
RECENZE: Je být BIG opravdu šik?
"Ještě jsi na to malý/malá…", "Až vyrosteš…", "To můžeš, až budeš dospělý/á…" Fráze pronášené ústy dospělých si z dětství pamatuje snad každý z nás. V Městském divadle Brno s první muzikálovou premiérou sázejí na rodinný muzikál na motivy slavného filmu s Tomem Hanksem v hlavní roli, který se točí okolo dospělosti a dětství, ale zejména toho, co se stane, když se malý kluk ze dne na den vzbudí v těle dospělého muže.

V prosinci minulého roku odletěla nesmrtelná Marry Poppins zpět do Anglie, proto režisér Petr Gazdík přirozeně hledal náhradu v podobě rodinného muzikálu, který by prázdné místo v repertoáru zaplnil. Téma výměny těl mu není v žádném případě cizí. Od října minulého roku Městské divadlo ve světové premiéře ukazuje, jak moc je Děsnej pátek, když se matka převtělí do své dcery a pubertální dívka zase do těla dospělé ženy. Ukáže se výběr podobného námětu jako trefa do černého, nebo se naplní přísloví, že dvakrát do stejné řeky se už nevyplatí vstupovat?

Jednoho dne dvanáctiletý Josh Baskin vysloví na pouti u tajemného automatu přání být velkým. A co se nestane… Druhý den ráno se probudí jako dospělý. Marně se snaží matce vysvětlit, že je to on, kdo se před ní skrývá pod kuchyňským stolem a koho se i jeho mladší sestra bojí a ustavičně pláče. Naštěstí je tu Joshův věrný kamarád Billy, který ochotně podává pomocnou ruku.

Muzikál BIG dostává svému názvu. Velikostí přímo srší. Ať už se podíváme na jakýkoliv aspekt, nabírá obřích rozměrů - od obsáhlého živého orchestru, přes početnou dětskou company, až k maximálnímu využití potenciálu hudební scény. Soustředění se na kvantitu jde cítit každým coulem, ale občas tím pádem proklouznou kvalitativní nedokonalosti v podobě ne příliš čistého zpěvu menších dospělých rolí. Dětské protagonisty hodnotím kladně, sehranost a profesionalita jim nechybí, zejména Adam Gazdík jako Billy ukazuje, jak mu velká jeviště sluší. Spolu s Jonášem Floriánem coby velký Joshem Baskinem, který se dokonale navrací do dětských let, tvoří dobře sehrané soukolí.

Přestože se může zdát, že se jedná o odlehčené dílo, které zaboduje zejména mezi mladšími diváky, ani ti starší nepřijdou zkrátka. BIG nám ukazuje, že být velký není vždycky tak super, jak si představují děti, ale že ani ony to s námi dospělými mnohdy nemají vůbec jednoduché. Dost často jeden mluví o voze a druhý o koze. Nikdy ale neuškodí se více vciťovat, přece jen se koza dá pěkně na vůz naložit a vytvořit tak skvěle fungující tandem.

BIG
Psáno z reprízy 5. listopadu 2018

Článek otištěn v Kult 12/18

Xiao Hong
Dětská nevěsta
Verzone
Antologie šesti povídek od čínské spisovatelky Xiao Hong (1911–1942) zahrnuje šest delších i kratších próz, ve kterých autorka se šokující přímočarostí popisuje brutalitu venkovského života na čínském severovýchodě, šikanu v internátní škole nebo prospěchářství sobeckého intelektuála. Zahrnuté povídky patří k jejím nejznámějším a byly vybrány tak, aby postihly autorčin tvůrčí růst a zrání. Pro její „nevyhovující“ postoje dlouho nemohly texty Xiao Hong v Číně vycházet, avšak dnes je řazena k nejvýznamnějším autorům své doby a moderní čínské literatury vůbec. Její dílo bylo přeloženo do mnoha jazyků, česky vychází poprvé.