Divadla

Zveřejněno dne 24. 11. 2018
RECENZE: Němá láska, srdce praská
Ze skvostu francouzské kinematografie, filmu Děti ráje, vyvěrá letošní první činoherní premiéra Národního divadla. Inscenace Milenci nebes v sobě mísí Francii a naši rodnou vlast. Jedno z hlavních chapadel milostné chobotnice totiž představuje postava reálného herce a mima, jímž byl Jean-Baptiste Gaspard Deburau, vlastním jménem Jan Kašpar.



I když se Marián Amsler rozhodl realizovat spíše na slovenské divadelní scéně, jako správného kosmopolitu ho Činohra NdB přivítala s otevřenou náručí. První zurčící prameny nové sezóny zachytává do bytelného režijního kalichu. Spolu s dramaturgií Pavla Jurdy vnáší logiku a spád i do původně více než tříhodinového opusu.

Nejteplejší a nejvíce mineralizovaný pramen, jenž protéká Milenci nebes, je práce s prostorem. Kuchárkova scéna hravě pracuje s točnou a také účelně a nenuceně laškuje s konceptem divadla na divadle. Pantomimu Jana Grundmana si ještě více vryjete do paměti díky využití plastové koule. Promyšlenost všech rekvizit i kostýmů pouze někdy čeří přespříliš umělého kouře.

Občas vykouknou nevyvážené herecké výkony, ale i tak se zdá být pramen Milenců nebes dostatečně mineralizovaný svým poselstvím. Láska mnohdy vykvete i beze slov. Záhy ale začne bez jejich vláhy uvadat. Kde vázne komunikace, tam strom partnerství sice vyroste, ale nebude plodit zrovna ty nejsladší plody. Na druhou stranu, prázdné fráze modré z nebe nepřinesou. Ten, kdo o štěstí jen mluví, šťastným většinou není. Kde najít míru a zároveň mít víru, že se dva dostanou do tak vytoužených výšin? Rozum i cit, obojí je nutné správnou měrou v sobě mít.

Milenci nebes
Národní divadlo Brno
Psáno z premiéry 19. října 2018
www.ndbrno.cz


Klára Tesařová
Článek otištěn v Kult 11/18
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Nicholas Mirzoeff
Jak vidět svět
Artmap
Jaké jsou obrazy, které tvoří svět okolo nás, a jak pomocí obrazů utváříme tento svět my sami? V knize Jak vidět svět nás známý britský teoretik kultury, umění a aktivista Nicholas Mirzoeff učí, jak dnes zodpovědně a kriticky obrazy tvořit, šířit a interpretovat. Srozumitelný a svižně psaný průvodce vizuální kulturou 21. století je ideálním pomocníkem pro zorientování se v současném obrazovém světě. Vychází poprvé v českém překladu a doplňuje ho rozsáhlý rozhovor s autorem a tematické ilustrace.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+