Zveřejněno dne 5. 7. 2018
RECENZE: Harpagonova lakota hlavu vám zamotá
Pro korunu si nechat vrtat koleno. Je vám tohle úsloví povědomé? Nejen v dnešní době se lidé bojí pustit z kapsy nějaký ten peníz. Městské divadlo Brno tentokrát sahá po klasice v podobě Molièrova Lakomce, který baví diváky už od 17. století až do současnosti.

Pro brněnské divadelní končiny není molièrovské téma zdaleka neznámé. Činohra NdB spolu se Zdeňkem Dvořákem v hlavní roli nastavila vysokou laťku (premiéra v roce 2009). Mošův režijní plán ale sází na jiného ostříleného brněnského barda. Tentokrát však Polívka neokusil anglickou shakespearovskou snídani, ale spíše humorem okořeněnou francouzskou cibulačku.
Mohlo by se zdát, že se celý Lakomec točí okolo „Bolkovic planety“. Ano, role ovdovělého lichváře je jako dobře padnoucí oblek jemu na míru ušitá, ale bez oběžných měsíců v podobě stálic repertoáru by hra zářila méně než Slunce při zatmění. Více muzikálově zaměřená S. Janotová jako Eliška spolu s K. Pekarem coby Kleantem plně stačí ostřílenějším „činoherákům“. Nejvíce rezonuje s Polívkovým charismatem Valér Jiřího Macha, který je Harpagonovi dostatečně silným spoluhráčem.
Lakomec Městského divadla má větší komický a improvizační potenciál než provedení brněnského Národního. Sice se hraje na menším jevišti než v případě Mahenova divadla, což ale plně nahradí nápaditější dobová Milfajtova výprava. Milovníkům Bolka Polívky jistě srdce zaplesá, ostatní si užijí klasicky klasicistně vybroušených domácích MdBáků.
PS: O prázdninách se téma lakomství a chamtivosti přenese na Biskupák, kde širé nebe dodá Harpagonovi ten pravý letní nádech.

Lakomec
Psáno z reprízy 4. června 2018

Článek otištěn v Kult 07/18

Jitka Vodňanská
Voda, která hoří
Torst
Obsáhlá vzpomínková kniha významné české psychoterapeutky v řadě kapitol a na desítkách unikátních fotografií přibližuje čtenářům celý její život plný mimořádných událostí a nevšedních setkání: Nezapomenutelnou ukrajinskou babičku a vzácné venkovské dětství v Jižních Čechách. Studia a atmosféru 60. let v Praze. Originální svět protialkoholní léčby v Praze u Apolináře. Seznamuje s jedinečností československé psychoterapie v předrevoluční době. Vzpomíná na široký okruh přátel profesních, uměleckých, filosofických a disidentských. Významnou součástí knihy jsou též kapitoly o třech osudových mužích jejího života: výtvarníkovi Karlu Trinkewitzovi, básníkovi, divadelníkovi a zpěvákovi Janu Vodňanském a o dramatikovi a politikovi Václavu Havlovi.