Zveřejněno dne 15. 6. 2018
RECENZE: Sněhová královna je na Orlí pěkně bojovná
Že jsem se zbláznila, když chci na konci května a začátkem června, kdy se teploty pravidelně šplhají na tropické hodnoty, mluvit o sněhu? Ba ne, to jen herecký soubor z brněnské Základní umělecké školy PhDr. Zbyňka Mrkose přináší svoji novou hru Sněhová královna. Pod pedagogickým vedením Kamily Olšaníkové se 30. května odvážně ve dvou reprízách vrhli v Divadle na Orlí na Andersena.

Minulý rok, tehdy ještě v Dělnickém domě, soubor předváděl své dovednosti v Jídelně. Tentokrát však sáhli po zcela jiném žánru. Dánský pohádkový motiv není třeba dlouze představovat. Zrcadlo, které se rozletí na tisíc kousků. Jeden utkví malému Kájovi uvnitř oka. Od té chvíle ho královna ze sněhového sídla láká neodolatelným hlasem k sobě, aby složil magické slovo, zatímco Gerda, jeho věrná kamarádka, to nehodlá nechat jen tak. Vydává se na strastiplnou cestu plnou nástrah, aby bojovala o chlapce svého srdce.

Obsazení inscenace, které je všechno možné, jen ne komorní, dominuje ze začátku malý Káj Filipa Kocmana a malá Gerda Dominiky Damborské. Celým dějem provází Šimon Hrdlička jako Střechýl, který má sice papírově vyprávění v rukou, ale charismatem a energií vysílanou do hlediště ho hravě předčí Tomáš Herajt, jenž si zápornou roli užívá na plné obrátky a navíc s nakažlivým elánem. Sněhová královna Kristiny Vybíralové rezonuje zejména ve scénách s Kájem Janem Sobolem.

Herecký soubor však kromě zmíněných představitelů obsahoval nespočet drobotiny, která se zapojila jako malí ďáblíci, růžový keř, vlaštovky nebo loupežníci. Na úplně nejmenších dětech sice chvílemi šla vidět menší nervozita, jež ale nebyla vůbec rušivá, spíše roztomilá. Udržet disciplinovanost, správné nástupy, sladěné choreografie a důraznou i srozumitelnou jevištní mluvu se v tak rozmanitém kolektivu dá pokládat za nadlidský úkol. Ale zdá se, že Kamila Olšaníková umí pracovat pevnou rukou i s rozmanitostí. Zejména na loupežnické bandě jde vidět, že děti herectví na sto procent baví.

Troufám si říct, že v Brně vyrůstá mladá, umělecky založená generace, které značně prospěla změna prostředí, kde se inscenace uvádí. Z mnoha ohledů zastaralého Dělnického domu neležícího v centru rovnou do středu města na Orlí, kde si zkoušejí svoje počiny o desítky let starší studenti JAMU. Nutno podotknout, že se někteří z nich možná na Orlí vrátí znovu jako "Jamáci", protože potenciál v nich leží - podobně jako tuny bílých vloček snášejících se na zem v tajemném sněhovém království.

Název: Sněhová královna
Kde: Divadlo na Orlí (Základní umělecká škola PhDr. Zbyňka Mrkose)
Odehráno 30. května (16:00 a 19:30)

Petr Klíma
Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny
SmartPress
Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji. Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit? Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných „zelených bílkovin“ (saláty a pomazánky – klíčené luštěniny – polévky – hlavní jídla – laskominy a sladká jídla).