Zveřejněno dne 3. 6. 2018
RECENZE: Tento způsob divadla zdá se být poněkud rozmarným
Do cirkusu už jistě někdy zavítal skoro každý z nás. Jít do šapitó na divadelní hru ale zase tak obvyklé není. Národní divadlo Brno situuje Vančurovo Rozmarné léto do lužáneckého parku pod širé nebe a červené plachty stanové.

Nvotův režijní koncept zachovává poetiku předlohy českého literárního velikána a neignoruje ani jedinečnou atmosféru netradiční lokace. Sledujeme tedy nejen majitele plovárny, jehož ženu okouzluje Arnoštek. Pomocnice zase učarovává abbého Rocha tak, že málem přichází o ucho, a je zde také párek klaunů, kteří si kromě červených nosů navlékají třeba i plovací úbory nebo rozdávají divákům alkoholické i nealkoholické občerstvení.
Právě klaunská dvojice Martin Siničák a Hana Tomáš Briešťanská dává hned ze začátku pocítit cirkusovou atmosféru všemi smysly. Postupem času se ještě více projevuje potenciál místa: Arnoštek Jakuba Šafránka mistrně ovládá práskání bičem i chůzi na kladině. Doslova se zatajeným dechem sledujete jeho profesionálně artisticky vybroušená čísla v několikametrové výšce nad zemí spolu s Terezou Groszmannovou coby Kateřinou Důrovou.
Národní divadlo poskytuje s Rozmarným letem vskutku hravé, rozmanité a v českých divadelních končinách nevídané propojení činohry a cirkusu. Pokud se ještě navíc spustí se začátkem představení silná jarní přeháňka, pak pod plachtou, kde mohutně rezonují zvuky dopadajících kapek, snadno spolu s herci pojídajícími s mlaskáním utopence uvěříte, že jste se právě ocitli v Krokových Varech a že se tento způsob léta skutečně zdá poněkud rozmarným.

Rozmarné léto
Národní divadlo Brno (Lužánecký park)
Psáno z reprízy 23. dubna 2018

Článek otištěn v Kult 06/18

Rudolf Havlík
Po čem ženy touží - DVD
Cinemart
Charismatický cynik Karel Král (Jiří Langmajer), na kterého ženy letí, je šéfredaktorem časopisu Playboy. Jednoho dne jeho nezávazný způsob života utrží hned několik ran. Dostane výpověď kvůli průšvihům a poklesu prodejnosti časopisu, bývalá manželka a dcera ho opět naštvou, neznámá žena mu nabourá auto a na jeho místo je dosazena pohledná mladá šéfredaktorka Leona. Karel vyřeší problémy po chlapsku – společně s nejlepším kamarádem se opije a v dobrodružné noci si přeje, aby se stal ženou, protože „ženský to mají v životě mnohem jednodušší a on je na tom kvůli nim bídně.“ Ráno Karel zjistí, že následkem noční alkoholické „jízdy“ a zásahem vědmy Zoltany se stal ženou. Karel se musí vyrovnat nejen s novým vzhledem, ale hlavně se naučit fungovat v ženském těle a zjistit, zda to mají ženy opravdu snazší?