Zveřejněno dne 3. 6. 2018
RECENZE: Tento způsob divadla zdá se být poněkud rozmarným
Do cirkusu už jistě někdy zavítal skoro každý z nás. Jít do šapitó na divadelní hru ale zase tak obvyklé není. Národní divadlo Brno situuje Vančurovo Rozmarné léto do lužáneckého parku pod širé nebe a červené plachty stanové.

Nvotův režijní koncept zachovává poetiku předlohy českého literárního velikána a neignoruje ani jedinečnou atmosféru netradiční lokace. Sledujeme tedy nejen majitele plovárny, jehož ženu okouzluje Arnoštek. Pomocnice zase učarovává abbého Rocha tak, že málem přichází o ucho, a je zde také párek klaunů, kteří si kromě červených nosů navlékají třeba i plovací úbory nebo rozdávají divákům alkoholické i nealkoholické občerstvení.
Právě klaunská dvojice Martin Siničák a Hana Tomáš Briešťanská dává hned ze začátku pocítit cirkusovou atmosféru všemi smysly. Postupem času se ještě více projevuje potenciál místa: Arnoštek Jakuba Šafránka mistrně ovládá práskání bičem i chůzi na kladině. Doslova se zatajeným dechem sledujete jeho profesionálně artisticky vybroušená čísla v několikametrové výšce nad zemí spolu s Terezou Groszmannovou coby Kateřinou Důrovou.
Národní divadlo poskytuje s Rozmarným letem vskutku hravé, rozmanité a v českých divadelních končinách nevídané propojení činohry a cirkusu. Pokud se ještě navíc spustí se začátkem představení silná jarní přeháňka, pak pod plachtou, kde mohutně rezonují zvuky dopadajících kapek, snadno spolu s herci pojídajícími s mlaskáním utopence uvěříte, že jste se právě ocitli v Krokových Varech a že se tento způsob léta skutečně zdá poněkud rozmarným.

Rozmarné léto
Národní divadlo Brno (Lužánecký park)
Psáno z reprízy 23. dubna 2018

Článek otištěn v Kult 06/18

Marc Elsberg
Zero
Omega
Vědí, co děláte Pohybujete se v síti, z níž není úniku Londýn. Při honičce je zastřelen mladý chlapec. Novinářka Cynthia Bonsant pátrá po příčině jeho smrti a dostává se na stopu proslulé internetová platformy Freemee. Tato síť shromažďuje a analyzuje data - a milionům uživatelů slibuje lepší život a úspěch. Pouze jeden člověk před Freemee varuje: ZERO – nejhledanější internetové aktivista na světě. Jak se Cynthia začíná blížit pravdě, stává se sama kořistí. Ale ve světě smartphonů a kamer na každém je velmi těžké se skrýt...