Divadla

Zveřejněno dne 7. 4. 2018
RECENZE: Ženská reforma mužské formy
Složit svou první skladbu v devíti letech. Dirigovat orchestr BBC a Pražskou filharmonii. Vše během dvou desítek let života. Že by to bylo dost i pro tvrdého chlapa? Omyl. Řeč je o Vítězslavě Kaprálové, jejíž osud ztvárňuje v představení Vitka Divadlo Husa na provázku.
 



I když Kateřina Tučková doposud neměla s dramatickou tvorbou zkušenosti, honosí se její prvotina nosným tématem – osudem talentované hudebnice, která rebelsky vystrkuje růžky v drsném maskulinním okolí. Vitčin strom se ale košatě rozvětvuje do nespočtu silných větví, jichž si bystře všímá režie Anny Petrželkové – milostně prorůstající mnohoúhelníky, konfrontované se ztrátou domova i bojem se smrtelnou nemocí. 
Díky plnokrevnému pojetí Vitky Terezy Marečkové hlavní postava jen nekřičí prázdné feministické fráze. Naopak se v ní mísí upřímná zarputilost, bojovnost, neúnavnost, plamennost a nespoutanost. Svou Pandořinu skříňku neotevírá jen Marečková, ale i Bohuslav Martinů Dušana Hřebíčka. Ukazuje nejen svoji drsnou a chladnou tvář, ale i tu jemně zranitelně zarputilou. Jin a jang – Vitka má v jejich pojetí v sobě značnou část mužského elementu a Martinů zas kus ženského. 
Provázek nesvazuje Tučkové Vitku řetězy konvencí. Hra má naopak tah na branku – čtveřice hudebníků v orchestřišti se spolu s hravě použitými rekvizitami silně omotávají okolo duší i těl diváků jako první jarní šlahouny břečťanu popínavého pokryté zářícími a dostatečně vyživenými lesknoucími hereckými listy. Vitce se dostává pečlivé zahradnické péče, s níž Husa vstupuje do jara 2018 pravou nohou.

Vitka
Divadlo Husa na Provázku
Psáno z reprízy 5. března 2018
http://www.provazek.cz


Klára Tesařová
Článek otištěn v Kult 04/18
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
David Mrnka
Milada - DVD
Bohemia MP
David Mrnka film Milada připravoval deset let, spolupracoval nejen s historiky, ale i s jedinou dcerou Horákových Janou Kánskou, která se na natáčení přiletěla podívat z Washingtonu, kde žije. Jana Kánská tvůrcům zpřístupnila dosud nezveřejněné podklady a materiály, např. osobní dopisy, rodinné fotografie, paměti svého otce. Na plátna kin se tak vůbec poprvé dostane dramatický osud Milady Horákové, který ve své době otřásl světem. Scénář Davida Mrnky není založen na popisu tehdejší politické situace v Československu, ale na základě skutečných událostí, bez zbytečného patosu vypráví osobní příběh hlavní protagonistky. Zaznamenává Miladiny ambice i pochybnosti, rozpolcenost mezi povinnostmi k vlasti a rodině, odhodlání žít v souladu se svým přesvědčením.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2018 Radek Holík
Google+