Zveřejněno dne 3. 3. 2018
RECENZE: Mise vyber si prezidenta 2018
O naší hlavě státu na dalších pět let rozhodli letos v lednu všichni právoplatní voliči nad 18 let. V Divadle Polárka ale házejí lístky do uren od února všichni v kategorii 11+. Čtyři kandidáti. Odlišné osobnosti. Rozdílné názory. Koho nastupující generace asi (z)volí?

1918 Projekt Československo. 1938 Mnichov. 1948 Vítězný únor. 1968 Pražské jaro. Pojmy a data dnešní omladina zná jen z učebnic a po písemce se jim z hlavy zase vykouří. Polárka proto v letošním osmičkovém roce přichází s interaktivní inscenací Prezidenti. Zásadní události naší historie vrývají do hlav lépe než nejzarputilejší učitelka dějepisu.

Zaujmout je těžké, nota bene nejmladší. Větrovci a kol. se ale daří čapnout pozornost a nepustit ji. Jak? Představte si klasické předvolební studio s dorážejícími reportérkami, kamerami, sociálními sítěmi  v něm Masaryka, Beneše, Gottwalda i Husáka. Bojují. Všechno, nebo nic. Rozdejte dětem hlasovací lístky, realisticky simulujte volby včetně vyhlášení výsledků a ochotně  ani nebudou vědět jak  vám pak zhltnou procházku českou historií.

Konzistence. Polárka propojuje improvizující a edukační část do celistvého celku a udržuje pozornost hlediště celých 150 minut stopáže, a to i díky pevnému vypravěčskému vedení dvojice KocmanováOkurková. A koho že jsme v únorové repríze zvolili? Odkaz tatíčka Masaryka stále žije nejen v srdcích pamětníků, ale i nastupující voličské generace. Historie se sice opakuje pořád dokolečka, ale je důležité umět z bludných kruhů vystoupit a podívat se na věci objektivně a z nadhledu.

Prezidenti Cesta tam a zase
Divadlo Polárka
Psáno z reprízy 12. února 2018

Článek otištěn v Kult 03/18

Alena Ježková
Staré pověsti české a moravské
Tichá srdce
Moderní převyprávění Jiráskových pověstí z pera oblíbené autorky pro děti a mládež. Napínavé příběhy psané živým jazykem od svého prvního vydání v roce 2005 zasáhly tisíce školních děti a oprávněně náleží mezi stálice školní četby. Kniha navíc obsahuje krátké naučné texty, které čtenáře uvádějí do reálií doby, v níž se jednotlivé příběhy odehrávají. Nové vydání výtvarně doprovodil Lubomír Kupčík, renomovaný autor populárně naučných a fantasy ilustrací.