Zveřejněno dne 23. 1. 2018
RECENZE: Něžná živá mrtvá
„Představte si muže, jemuž doma na stole leží žena, která před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna. Je zcela zmaten a nedokáže udržet myšlenky pohromadě.“ BuranTeatr vsází s dramatizací ruské novely na pohybové sólo pro dva, které touží přijít na kloub otázce, zda živá znamená mrtvá, nebo mrtvá rovná se živá.

Dostojevskij dal své novele podtitul „fantastická povídka“. Co je na ní tak extra? Ruský velikán volí netradiční formu vyprávění, a to zápisky. Jeden pohled. Optikou muže, jehož žena je mrtvá, protože skočila z okna. Inscenační tým Buranů v čele s Jurajem Augustínem může bez ostychu titulovat svoji Něžnou jako „fantastickou inscenaci“: ožívají totiž mrtví a živí zase umírají.

Alžbeta Vaculčiaková a David Tchelidze. Nikdo víc, nikdo míň. On je zcela zmaten, ona je mrtvá. Nebo právě naopak? Na intimním prostoru rozehrávají plamenně rozevlátý souboj. Jiskry kupodivu nelétají od železných židlí, tvořících jednu z nejzásadnějších rekvizit, ale od tření jejich nabitých jsoucen: něžně se blýskajících těl a duší. Kdo ale tuší, kterému z nich vina víc sluší?

Kromě ústřední dvojice vévodí inscenaci dřevěné prkno uchycené v masivní železné konstrukci. Odděluje. Spojuje. Odcizuje. Sbližuje. Dvě pohlaví. Tak podobní, a přece tak stejně jiní. Buranovská Něžná není o nalezení jednoznačného viníka par excellence, kterého bychom mohli pověsit na pranýř. Na život. Na vztah. Na lásku. Na její začátek i konec. Vždy jsou potřeba dva. Dokud tady leží mrtvá na stole, pořád to ujde… Co ale bude, až ji zítra odnesou?

Něžná: pohybové sólo pro dva
BuranTeatr
Psáno z reprízy 4. prosince 2017

Článek otištěn v Kult 01/18

Jitka Vodňanská
Voda, která hoří
Torst
Obsáhlá vzpomínková kniha významné české psychoterapeutky v řadě kapitol a na desítkách unikátních fotografií přibližuje čtenářům celý její život plný mimořádných událostí a nevšedních setkání: Nezapomenutelnou ukrajinskou babičku a vzácné venkovské dětství v Jižních Čechách. Studia a atmosféru 60. let v Praze. Originální svět protialkoholní léčby v Praze u Apolináře. Seznamuje s jedinečností československé psychoterapie v předrevoluční době. Vzpomíná na široký okruh přátel profesních, uměleckých, filosofických a disidentských. Významnou součástí knihy jsou též kapitoly o třech osudových mužích jejího života: výtvarníkovi Karlu Trinkewitzovi, básníkovi, divadelníkovi a zpěvákovi Janu Vodňanském a o dramatikovi a politikovi Václavu Havlovi.