Zveřejněno dne 29. 6. 2017
RECENZE: Když je jídelna pěkně účelná

Ve spěchu v ní do sebe hodíte ráno šálek čaje a popadnete krajíc chleba. V poledne v ní usednete k obědu a večer se tam sejde celá rodina nad společnou krmí. Parta mladých a začínajících herců a hereček ze Základní umělecké školy PhDr. Zbyňka Mrkose se však v půlce června schází v Jídelně v Dělnickém domě v Brně-Židenicích za účelem ryze kulturním.

Na Broadway si komedie amerického dramatika R. A. Gurneyho získala diváky okamžitě. Dosáhla dokonce neuvěřitelných 500 repríz. Mládež s režijním vedením Kamily Olšaníkové se rozhodla dát hře podtitul komedie mravů a zakončit jí zdárně na divadelních prknech školní rok.

Na scéně je právě místnost jídelny jediným pevným středobodem, okolo něhož se točí lidské osudy. Spolu se čtrnácti hrdiny proplouváte času navzdory spletitou paletou smutných i veselejších příběhů, které dokáže napsat jedině život. Když se dozvíte, že vlastně jdete na školní a studentské představení, jste připraveni přimhouřit oči. Tady však plně platí pravidlo, nač stahovat kalhoty, když se brod ani v dálce neukáže.

Bezmála dvě hodiny čistého času přeťaté krátkou přestávkou zvládají nadšené a klubající se talenty držet pevně pod kontrolou. Ostatně Tomáš Herajt nedávno zazářil v Bítls, muzikálu Městského divadla Brno, ve kterém zvládl nadchnout denně klidně i přes sedm set diváků. Ale Jídelna samozřejmě nestojí pouze na něm. Všichni zvládají uhrát prostor. Po prknech se pohybují sebejistě a není jim cizí hlasitá a srozumitelná jevištní řeč. Budoucí dámy zvládají podpatky, pánové se zase nebojí mít své herecké kolegyně tak říkajíc pod palcem. Například Jan Sobol s Anetou Frimmelovou podávají velmi vyspělé a profesionální výkony.

Celkově nutno podotknout, že v Jídelně podávají vybranější chody než v ledajakých profesionálních brněnských divadlech. Myslím však, že by souboru slušelo noblesnější a okázalejší prostředí než zapadlý sál v Dělnickém domě na okraji Brna. Ale prý mají s příští inscenací namířeno až do zázemí vysokoškolského Divadla na Orlí v centru. Nepochybuji, že se jim divadlo podaří zaplnit. Protože v nich leží docela velký potenciál. Na talent mám totiž, vážení, docela čuch.

Petr Zídek
Utajená láska prezidenta Masaryka
Universum
První životopis ženy, která v roce 1928 navázala intimní vztah s prezidentem Masarykem, přináší naprosto neznámý příběh spisovatelky, básnířky, publicistky a veřejné aktivistky Oldry Sedlmayerové. Životní příběh, jenž je napínavější než román, zavádí čtenáře do zákulisí prvorepublikové politiky. Kniha odhaluje milostný vztah, který měl navždy zůstat utajen. Masarykovy nikdy dříve nepublikované erotické dopisy ukazují, že československý prezident prožíval v letech 1928–1934 s Oldrou vášnivý milostný román. Tu, která poznala Masaryka jako málokdo, čekalo nakonec smutné stáří v osamění, zapomnění a bídě.