Zveřejněno dne 11. 7. 2017
RECENZE: Hrůza? Chybí jí múza
Ve Štatlu odkráglovali mladó koc. Žaba chudák tak ňák zgébla. Policajti Jarin a Ruda jsou na místě coby dup. Musijó to nejak zmáknót, kurňa. Autorská hra Arnošta Goldflama Hrůza v Brně měla na konci května premiéru v Divadle Bolka Polívky.

Děj černé bizarní grotesky začíná v brněnské metropoli. V jednom bytečku, ve kterém je nebývalý hluk, vyrazí dva policisté dveře a pod nimi nalézají zavražděnou. Po přestávce se s nimi přenášíme do Ameriky, abychom se nakonec zase vrátili do naší milé vlasti. Goldflam sází na brněnský hantec. Funguje. Bohužel jen prvních deset minut. Zbylá hodina padesát balancuje na dost vratkých základech.

Pochvalu a poklepání na ramena si bezpochyby zaslouží jak Josef Poláček, tak Robert Mikluš za bezchybné a uvěřitelné uchopení hantecu, ač ani jeden z nich není rodilý Brňák. I když se všichni herci bezpochyby velmi snaží, celkově jejich výkony vyznívají křečovitě a uměle. Kostýmy i hudba jsou sice skromné, ale působily by účelně, kdyby Hrůza stála na pevné podstavě. Ta se však houpe na moři neúčelných a lacině řvoucích vulgarismů, které ale nezachrání ani herci, kteří se v moři nejen houpou, ale místy docela topí.

Hrůza v Brně může připomínat filmy a la Policejní akademie jedna až sedm. Co ale funguje na filmovém plátně, v divadle působí spíše rozpačitě. Goldflam si umí bezpochyby hrát s jazykem, přece jen napsat celý kus v brněnském nářečí vyžaduje zručnost. Za bauchec se dá popadat i při betálnější bžundě. Grončit nebudete, ale na gébiš z toho zkrátka nevyklesnete.

Hrůza v Brně
Divadlo Bolka Polívky
Psáno z premiéry 26. května 2017

Článek otištěn v Kult 07/17

Robin Hawdon
Přežijí jen nejsilnější
XYZ
Existuje Bůh? Jsou věda a náboženství neslučitelné? Moderní detektivka, historický popis bojů jednoho z největších vědců světa a špionážní příběh druhé světové války, vše v jednom románu. Překvapivě samotný Charles Darwin, jehož evoluční teorie více než cokoli jiného vyvolávala tyto základní otázky, se zdržel jakýchkoli dalších debat na tato témata ze strachu před ještě větším rozruchem. Ale předpokládejme, že ve skutečnosti své závěry sepsal a uchoval je jako tajné dodatky ke svému zásadnímu dílu O původu druhů.