Zveřejněno dne 11. 7. 2017
RECENZE: Hrůza? Chybí jí múza
Ve Štatlu odkráglovali mladó koc. Žaba chudák tak ňák zgébla. Policajti Jarin a Ruda jsou na místě coby dup. Musijó to nejak zmáknót, kurňa. Autorská hra Arnošta Goldflama Hrůza v Brně měla na konci května premiéru v Divadle Bolka Polívky.

Děj černé bizarní grotesky začíná v brněnské metropoli. V jednom bytečku, ve kterém je nebývalý hluk, vyrazí dva policisté dveře a pod nimi nalézají zavražděnou. Po přestávce se s nimi přenášíme do Ameriky, abychom se nakonec zase vrátili do naší milé vlasti. Goldflam sází na brněnský hantec. Funguje. Bohužel jen prvních deset minut. Zbylá hodina padesát balancuje na dost vratkých základech.

Pochvalu a poklepání na ramena si bezpochyby zaslouží jak Josef Poláček, tak Robert Mikluš za bezchybné a uvěřitelné uchopení hantecu, ač ani jeden z nich není rodilý Brňák. I když se všichni herci bezpochyby velmi snaží, celkově jejich výkony vyznívají křečovitě a uměle. Kostýmy i hudba jsou sice skromné, ale působily by účelně, kdyby Hrůza stála na pevné podstavě. Ta se však houpe na moři neúčelných a lacině řvoucích vulgarismů, které ale nezachrání ani herci, kteří se v moři nejen houpou, ale místy docela topí.

Hrůza v Brně může připomínat filmy a la Policejní akademie jedna až sedm. Co ale funguje na filmovém plátně, v divadle působí spíše rozpačitě. Goldflam si umí bezpochyby hrát s jazykem, přece jen napsat celý kus v brněnském nářečí vyžaduje zručnost. Za bauchec se dá popadat i při betálnější bžundě. Grončit nebudete, ale na gébiš z toho zkrátka nevyklesnete.

Hrůza v Brně
Divadlo Bolka Polívky
Psáno z premiéry 26. května 2017

Článek otištěn v Kult 07/17

Guy Ritchie
Král Artuš: Legenda o meči - DVD
Vertical Entertainment
Novinka režiséra Guye Ritchieho osobitě a nadčasově vypráví klasický příběh jako nové akční fantasy. Když je ještě v Artušově dětství zavražděn jeho otec, zmocní se koruny Artušův strýc Vortigern (Jude Law). Artuš, oloupený o následnické právo prvorozeného syna, vůbec netuší, kdo ve skutečnosti je, vyrůstá v tvrdém prostředí městských uliček. Když se mu ale podaří vytáhnout meč z kamene, obrátí se mu život vzhůru nohama a musí vzít na vědomí svůj skutečný původ.