Zveřejněno dne 13. 6. 2017
RECENZE: Když krev nejde smýt
Doktoři bezmocně lomí rukama. Právě tehdy přicházely na řadu ony. Neléčily jen tělo. Člověka braly v celkové harmonii. Bohyně ze Žítkové, které představovaly pro mnohé poslední záchranu, nyní bohují i bosorkují na prknech Městského divadla Brno.

Gombár se do režírování románu Kateřiny Tučkové pouští už podruhé. Mohl si sice pohrávat s myšlenkou, že zlínskou inscenaci překlopí v nezměněné podobě pro brněnské diváky, nebyl by to ale on, kdyby si nevybral inovativní a svojský postup. Časové protečení na snesitelné tři hodiny včetně přestávky i omezení mužských postav na úplné minimum se ukazuje jako trefa přímo do černého. Březnovými Želary nastavil vysokou laťku, kterou ovšem s Žítkovskými bohyněmi bez ztráty kytičky zdárně přeskakuje.

Nic nedostáváte na stříbrném podnosu a s pomocí Dory Svetlany Janotové se skoro detektivním pátráním prokousáváte spletitým ženským rodokmenem. Janotová se svým mladším alter egem Nikol Wetterovou jsou skvěle sehrané – jedno tělo, jedna duše. Z ostatních postav vynikají herečky, které se musejí popasovat s mužskými minirolemi, zatímco jediný skutečně mužský element Jakoubek Vojtěcha Blahuty plně zapadá do konceptu a nádechu hry.

Brněnské Žítkovské bohyně stavějí na kontrastní scénografii Evy Jiřikovské kombinující dřevěné a přírodní motivy se zářivkami a železnou klecí prýštícími symbolikou. Nelehké téma se nesnaží zlehčovat. Proč taky. Osudu člověk možná uteče. Každou chvílí vás může trefit jako bumerang. Zrádně a do zátylku. Sebe nevypereš. Pořád proudí. Teče. Tepe. Krev je krev.

Psáno z veřejné generálky 19. května 2017.

Žítkovské bohyně

Článek otištěn v Kult 06/17

Leonard Ribordy
Božská proporce v geometrii a v číslech
Volvox Globator
Kniha švýcarského autora Léonarda Ribordyho Božská proporce v geometrii a v číslech podává přístupnou a čtenářsky atraktivní formou zasvěcený výklad pythagorejské filozofie čísel v hlubších symbolických souvislostech. Autor rozprostírá před čtenářem fascinující cestu poznání, jež zahrnuje nejnovější vědecké poznatky, které se týkají vzniku vesmíru a života. Ribordyho výklad ústí do syntetizujícího filozofického přesahu, který shrnuje podstatná myšlenková paradigmata a vzorce, z nichž vycházejí západní i východní civilizace.