nové představení mdb, kritika, zhodnocení nové hry,

Zveřejněno dne 28. 3. 2015
RECENZE: Jak se to malé bude jmenovat?
Stačila nevinná otázka při společné večeři a život jedné francouzské rodiny se obrátil naruby. Pojmenování potomka se ve hře z roku 2010 s naprosto výstižným názvem Jméno propírá ze všech stran. Za nevhodným žertem se může skrývat mnohem více, než si jeho autor zpočátku dokáže představit.

Manželé Elisabeth a Pierre pořádají malou sešlost, kam dorazí kromě rodinného přítele a pozounisty Clauda i ženin bratr Vincent s těhotnou družkou. Při pojídání marockých specialit si přítomní krátí dlouhou chvíli mezi chody dumáním nad možnostmi, které má Vincent při vymýšlení jména svého syna. A když z legrace zazní Adolphe, roztočí kolotoč, který již nejde zastavit a který odhalí povahu každého ze zúčastněných daleko více, než by mu bylo příjemné.

Většina třeskutých komedií stojí a padá na příchodech či odchodech postav. Režisér Petr Gazdík ovšem vystavěl inscenaci ryze konverzačně. Čtveřici zkušených činoherních matadorů doplnil spíše muzikálovou Viktórií Matušovovou. Přes pomalejší rozjezd celou pětku svou energií táhne Vincent Martina Havelky. Ostatní herci v čele s Alenou Antalovou mu však sekundují více než zdatně. I díky účinnému rozvržení děje, který v různých sekvencích stojí na různých postavách. Žádný představitel proto není do počtu. Naopak, více než pár minut slávy čeká na každého.

Městské divadlo si může přidat na seznam další povedený činoherní kus. Nenechte se odradit špetkou sprostých slov a vytáhněte do divadla celou rodinu. Však to znáte, peprnější slovíčko ve vhodnou chvíli „pasuje jak prdel na hrnec“.

Jméno
Psáno z představení 16. března 2015

Článek otištěn v Kult 04/15

Michael Dobbs
Dům z karet
Dům z karet patří k nejlepším politickým thrillerům historie. Vyšel v roce 1989 a okamžitě se dočkal obrovského úspěchu u čtenářů i u kritiků. Pojednává o machiavellistickém a bezskrupulózním politikovi Francisi Urquhartovi, jemuž přestane jeho úloha v britském parlamentu stačit a rozhodne se zamířit výš: až úplně nahoru, tedy do křesla premiéra. Přestože je to vážený a alespoň navenek slušný člověk, za svým cílem jde přes mrtvoly. Kniha se dočkala dvou pokračování a do širšího povědomí se dostala i díky dvěma seriálům.