Filmy

Zveřejněno dne 13. 1. 2022
RECENZE: Křik za klášterními zdmi
Téměř každoročně se stává – a je to tak dobře –, že se i do českých kin podívá film, který měl premiéru na některém ze slavných světových festivalů, pobouřil tamní publikum a rozdělil kritiky v názoru na to, co ještě můžeme považovat za umění a co už je prostě za hranou „dobrého“ vkusu. Letos je takto vnímána Benedetta.



Třetí celovečerní film třiaosmdesátiletého holandského provokatéra Paula Verhoevena po návratu do Evropy z USA, kde budil rozrucha RoboCopem, Základním instinktem nebo Hvězdnou pěchotou, se odehrává toskánském klášteře v 17. století. Jinak ovšem zcela zapadá do klasikovy dosavadní filmografie, respektive pracuje s podobným prvky, které jsou s jeho tvorbou už více než 40 let spjaty. Také tentokrát dojde na kritiku systému i tělesno, jež ne každý divák dokáže vstřebat.

Není těžké vidět v Benedettě brakový příběh vykreslující zakázanou ženskou lásku za nepropustnými zdmi místa zasvěceného odříkání a v podobném duchu chápat i propriety typu dřevěné sošky Panny Marie opracované do podoby erotické pomůcky. Jenže na to, aby natočil podobně jednostranný snímek, je Verhoeven příliš inteligentním autorem. Podobně jako u minulé Elle, kde obracel naruby žánr tzv. rape-revenge thrilleru, znovu záleží především na divákově ochotě nechat se bavit kontroverzním povrchem, případně schopnosti pod silným nánosem krve a křiku nacházet obecnější komentář k danému tématu.

Byla by velká škoda, kdyby se Benedetta stala Verhoevenovým posledním filmem. Mimo jiné totiž jejím prostřednictvím dokazuje, že navzdory pokročilému věku stále neztratil nic ze své výlučnosti.

Hodnocení:
IMDb 67 %
ČSFD 67 %
Kult 80 %

Benedetta 
Paul Verhoeven
Premiéra 2. prosince 2021
www.aerofilms.cz

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 01/22
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Sandra Brown
Lest
Ikar
Agent FBI Drex Easton neúnavně sleduje jediný cíl: vypátrat sériového vraha, známého jako Weston Graham. Za posledních třicet let Weston použil mnoho jmen a nespočet převleků, což mu umožnilo okrást osm bohatých žen, než zmizely beze stopy.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2022 Radek Holík
Google+