Zveřejněno dne 13. 10. 2021
RECENZE: Vivianin velký sen, nakonec byl vylezen
Bez Julie Roberts a Richarda Gera si neumíme představit správnou romantiku. Film Pretty Woman z roku 1990 je ztělesněním vysněné lásky všech mužů i žen. Muzikálový příběh moderní Popelky z Hollywoodu v Městském divadle Brno konečně fyzicky předstupuje před diváky na hudební scéně v Lidické v české premiéře.

Svině klouzavý, vana plná pěny, „Tak proč mi teda voláš?“ – to je zběžný výčet nejznámějších momentů z filmové předlohy. U muzikálového provedení bylo velmi obtížné zachovat její neobyčejnou atmosféru a zároveň ji udělat natolik jinak, aby se i divadelní Pretty Woman silně obtiskla do divákova vědomí.

Do písniček ve stylu devadesátek od Bryana Adamse a Jima Vallance jsem se zamilovala na druhý poslech. Opravdu nestačí pustit si originální broadwayskou nahrávku... Přispívá k tomu i překlad songů z anglického originálu, jenž zní přirozeně: jak při zpěvu, tak v činoherních pasážích. Kostýmy, scéna, choreografie pospolu působí sehraně skoro jako tým kardiochirurgů na operačním sále. Pokud váš mozek rád věci propojuje a vazbí, budete se tetelit blahem nad muzikálem o ženě, která dokáže okouzlit i největšího morouse Hollywoodu.

Jaká je vlastně Vivian Světlany Janotové? Jednoduše svá – rozpustilá i zatraceně chytrá, pěvecky dobře připravená. Edward Petra Štěpána na premiéře zpíval daleko lépe ve druhé půlce, ale charakterové vystavění role je ještě preciznější a citlivější než u hlavní ženské představitelky. Když mezi nimi létají jiskry více než při náledí na šalinách ve Štatlu od trolejí, co víc si přát? Jednoznačně Roberta Jíchu. Ten má nelehký vícerolový úkol. Zapamatujete si ho nejen jako ředitele nejlepšího hotelu na světě, ale i coby vypravěče, který vám vždy vykouzlí úsměv na rtech.

Pokud se vám Pretty Woman zdá pouze jako modernější sestřička Pygmalionu, nenechte se zmást. Vivian se proměňuje z prostitutky a šplhá ze spodních sociálních vrstev, potom co si sáhla na úplné dno. Dostatečný prostor je dán i Edwardovi. Láska k Vivian ho naučí žít tady a teď – nemít plán ani na sekundu dopředu. Strach je tak velký, jak mu uvnitř naší mysli dovolíme. Že je to bláhové – skoro jako ze snu? Pretty Woman ukazuje, že ve dvou jde hned všechno líp. Každý totiž potřebuje nějaký sen. Některý se splní, jiný ne. Beze snů bychom byli ztraceni. Sněme s Pretty Woman směle dál. Pak do vaší vysoké věže vleze každý sen, to je značka ideál!

Pretty Woman
Psáno z premiéry 11. 9. 2021

Článek otištěn v Kult 10/21

Paul Gordon, John Caird
Jane Eyrová
Muzikál vypráví romantický příběh lásky mezi Janou a Edwardem Rochesterem spolu se všemi, místy až hororovými liniemi známého příběhu. Dospívající Janě zemře nejbližší přítelkyně Helena, od které se ovšem naučí, že nejhorším nespravedlnostem lze čelit odpuštěním, a díky tomuto mottu se nakonec dočká zaslouženého štěstí.